• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

Objektivtest.se

Fotobutik samt tester och nyheter om objektiv

Varukorg

  • FOTOBUTIK
    • Batterier & laddare
    • Blixtar
    • Filter
    • Fotoböcker
    • Kameraväskor
    • Kikare
    • Makro tillbehör
    • Minneskort
    • USB-minnen
    • Objektiv
    • Objektivadaptrar
    • Objektivrengöring
    • Stativ
    • Studioljus
    • Telekonvertrar
  • NYHETER
    • Canon nyheter
    • Nikon nyheter
    • Fujifilm nyheter
    • Leica nyheter
    • Olympus nyheter
    • Panasonic nyheter
    • Pentax nyheter
    • Samyang nyheter
    • Sigma nyheter
    • Sony nyheter
    • Tamron nyheter
    • Zeiss nyheter
    • Photokina 2016
  • OBJEKTIVTESTER
    • CANON
    • LEICA
    • NIKON
    • PENTAX
    • SAMYANG
    • SIGMA
    • SONY
    • TAMRON
    • TOKINA
    • ZEISS
  • KAMERATESTER
  • ARTIKLAR
  • Bloggar
    • Christians blogg
    • Claes Grundstens blogg
  • TÄVLINGAR
  • OM OBJEKTIVTEST.SE

Claes Grundsten: Ett halvår i naturen med Olympus E-M1 Mark II

8 juli, 2017 av Claes Grundsten

Som naturfotograf måste man vara terränggående. Lätta prylar som samtidigt levererar skarpa bilder är en önskedröm. Så nu har jag bytt kamera igen – till Olympus kompakta och vädertåliga flaggskepp E-M1 Mark II.

Hoppande råget. Olympus E-M1 Mark II med Olympus M.Zuiko Digital 300mm f/4 IS Pro + 1,4x konverter = 420 mm. ISO 800, 1/400 sek, f/5,6. Manuellt fokuserad på frihand.


A
tt byta kamerasystem är som att växla bilmärke, det tar emot innan man gör slag i saken. Varumärken som vi förälskat oss i har en magisk lockelse, även när nya insikter och plånboken borde få oss på andra tankar.

Teknikutvecklingen är obeveklig, den rumsterar om, och gamla ordningar ändras. Så är det även i kamerabranschen. Nya och bättre prylar kommer löpande ut, men takten har accelererat på senare år. Om man vill ha det mest optimala kamerasystemet måste man göra sig fri från gamla uppfattningar och emotionella bindningar till kära logotyper.

Under åren har jag använt rätt många kameror: Rolleicord, Zeiss Contarex, Leica CL, Nikon F2, Hasselblad, Linhof Technorama, Rolleiflex 6008, Canon EOS 1, Mamiya 7, Canon EOS 5 Mark III, Sony RX1 och senast Fuji X-T2. Nu har jag bytt igen, till Olympus E-M1 Mark II. Är jag en hoppjerka?

Olympus OM-D E-M1 Mark II, här med den utvik- och vridbara skärmen framåtriktad.


Tunga kameror ett hinder

Min utgångspunkt kan förklaras. Jag är naturfotograf och naturfotografering är en speciell genre. Den är utpräglat fysisk och när man bär på sin utrustning över stock och sten och i ur och skur, har utrustningens storlek och tyngd stor betydelse för bildresultatet.

Att stå i en studio är något annat. Som naturfotograf måste man vara terränggående. Lätta prylar som samtidigt levererar skarpa bilder är en önskedröm oavsett man flanerar med kameran i hemmamarkerna, sitter i ett gömsle eller ger sig ut på en expedition i otillgängliga trakter. Tunga kameror och objektiv är alltid ett hinder som medför fler misslyckade exponeringar, fler missade tillfällen, färre antal bilder och minskad kreativitet.

Jag var mest intresserad av landskapsmotiv när denna bild gjordes på Kastön i Stockholms södra skärgård. Gick omkring med objektivet Olympus 12-100 mm f/4 IS Pro, men hade också med mig ett Olympus 300 mm f/4 IS Pro plus 1,4x konverter i ryggsäcken. När jag såg fåglarna var det enkelt att byta och smyga mig fram utan stativ. Om jag haft en fullformatskamera hade jag definitivt inte tagit med ett tungt 800 mm objektiv! ISO 500, 1/250 sek, f/5,6. Manuell fokusering.

En annan utgångspunkt: som fotograf vill jag helst ha en kamera som ger bästa möjliga bildkvalitet. Jag följer utvecklingen och läser tester, och lyssnar på snackisar som valsar runt om bästa gluggen och bästa kameran.

På analoga tiden var saken glasklar; stora kameror betydde bättre bildkvalitet. Till landskapsbilderna skulle det vara minst mellanformat, eller ännu hellre storformat. Inom djurfotografin var småbildskamerorna dominerande, men det krävdes ljusstarka och långa teleobjektiv med frontlinser stora som kanonrör, inga små saker, inte billiga heller.

Sökaren hos E-M1 Mark II är elektronisk och ger en stor och tydlig sökarbild med 100% täckning av den verkliga bilden. Sökarupplösningen är 2,36 miljoner bildpunkter.

Digitalfotografin har ändrat på dessa förutsättningar. Idag finns små spegelfria kameror med lätta och nedbantade objektiv som levererar stora resultat till överkomligt pris. Det är därför jag bytt till Olympus E-M1 Mark II. Kameran har mycket god byggkvalitet, superb optik och en ergonomi som är mycket effektiv.


Komposition vs arbetstempo

En del fotografer tycker att stora kameror gör arbetet mer seriöst. Med landskapet i centrum föredrar man långsam fotografering, ”slow photography”. Tanken är att bilderna blir mer genomarbetade, konstnärliga och personliga på det sättet. Med en stor kamera på stadigt stativ kommer man naturligt in i ett eftertänksamt arbetstempo.

Denna approach har även jag gillat men den är begränsande och frågan är om bilderna blir bättre. Jag tror inte det längre. Jag tror inte att vår känsla för komposition eller att vår iakttagelseförmåga relateras till arbetstempot eller kamerans storlek, särskilt inte när man är en erfaren fotograf.

Digitalfotografin kan visserligen vara forcerad, slarvtoleransen är stor och man kan ogilla den urlakning av hantverket som följt med detta men idag har jag bara resultatet i fokus. Med en jämförelsevis liten, lätt, vädertålig, snabb och ergonomisk kamera med skarp optik och bra sensor blir det fler godkända bilder. Så är det. En naturlag.

Ännu ett exempel på kamerans användbarhet, här med zoomobjektivet Olympus 12-100 mm f/4 IS Pro. Jag är ute med hunden denna dag i maj då snön börjar vräka ned. Eftersom både kamera och objektiv är utmärkt väderskyddade kan de användas utan att man oroar sig för smältvatten. Brännvidd 100 mm, bländare 13 vid 1/160 sek. Känsligheten inställd på auto som gav ISO 1000.

Olympus nya kamera E-M1 Mark II uppfyller dessa krav bättre än någon annan jag prövat. Den är utformad för nästan all slags fotografi. Men jag har fastnat för några egenskaper som passar särskilt bra för naturfotografering.

Systemet Micro Four Third ger i mitt tycke bildfiler med bättre proportioner, dvs 4:3, än fullformat och APS-C som har det långsmalare 3:2. Olympus filosofi är att samspelet mellan bildsensorn och optiken kan optimeras med Micro Four Third. Ljuset sprids jämnare över hela sensorytan och strålarna lämnar objektivets bakre lins så gott som parallellt, vilket ger bättre skärpa ut i hörnen.

Jämfört med fullformat har objektiven en förlängningsfaktor på 2x. Brännvidden 100 mm på Olympus motsvarar alltså 200 mm på fullformat. Detta betyder att man får ut mer kikareffekt med teleobjektiven.

Olympus E-M1 Mark II med Olympus M. Zuiko Digital 12-100 mm f/4 IS Pro
Olympus E-M1 Mark II försedd med superzoomen Olympus M. Zuiko Digital 12-100 mm f/4 IS Pro, som ger en bildvinkel motsvarande 24-200 mm för fullformat.


50 megapixel filer i råformat!

Optiken är utmärkt skarp, men hur är det med upplösningen i den mindre sensorn jämfört med en kamera i fullformat? Kort svar: Olympus sensor är mycket bra och dessutom finns en avancerad funktion som ger en högre upplösning med 50 megapixel i råformat.

Funktionen bygger på att sensorn flyttas under exponeringen av fyra bilder som slås ihop. Funktionen är därför bara användbar för stillastående motiv men passar utmärkt för landskap och detaljer i naturen.

Marsgryning på Björnö med kameran i högupplöst läge (50 megapixel). Kameran på stativ med 12-100 mm f/4 IS Pro inställt på 14 mm. ISO 64 bländare 8 och 1/4 sek. Graduerat gråfilter.

En viktig fördel inte minst för naturfotografer är kamerans inbyggda bildstabilisering. Olympus har utvecklat en ny teknik som innebär att man kan frihandsfotografera med nästan sex steg långsammare slutartid än utan stabilisator.

Även detta är en funktion som påtagligt förbättrar kamerans användbarhet. Snabbt och enkelt kan man göra bilder i samma anda som ”slow photography”, med lågt ISO för att få hög upplösning och tillräcklig bländare för stort skärpedjup, utan att böka med stativet.

Den här bilden bygger på skakningsstabilisatorn. Under en skridskotur på sjön Båven såg jag en sprickformation. För att få till en bild behövde jag använda lågt ISO och liten bländare. Med en annan kamera skulle jag behövt plocka fram stativet för att åstadkomma detta och då hade bilden troligen inte blivit gjord. Det blir för långsamt att dona med ett stativ medan kompisen väntar. Nu kunde jag istället enkelt komponera bilden med 12-100 mm inställt på 54 mm. Manuell fokusering på bländare 22 och ISO 64 vilket gav slutartiden 1/4 sek. Jag höll kameran stadigt och bilden blev precis så skarp som jag ville ha den. Exempel på ”slow photography”-tänk, men ändå ett snapshot!

Nackdelar? Jag skulle önska att batterierna levde längre. Kamerans alla finesser som går på el kostar ström, inte minst bildstabiliseringen. Olympus batterier har i alla fall inte sämre kapacitet än hos motsvarande spegelfria kameror av andra fabrikat. Men för oss som är ute mycket i vildmarken är långlivade batterier viktiga.

Jag skulle också önska att man kunde ladda kamerans batteri när detta sitter i kameran, vilket skulle innebära att man slipper ta med en extra batterihållare när man ska ladda ett dött batteri från en bärbar laddstation, en så kallad Powerbank.

Körsbärsträden blommar i Kungsträdgården, massor med folk vimlar runt omkring. Jag vill göra en telebild som får stammarna att komma närmare varandra, göra motivet mer koncentrerat. Miljön lämpar sig inte för att ställa upp ett stativ bland alla människor i rörelse. Jag utnyttjar istället kamerans skakningsstabilisator. Objektivet 12-100 mm ställs in på 100 mm. För bästa återgivning ISO 64 och bländare 22. Slutartiden blir 0,3 sek som ger lite oskärpa i blommorna som ruskas av vinden medan trädstammarna är knivskarpa plus någon skarp blomklase som hållit sig still.


Blixtsnabb fokus

Kamerans autofokus är avancerad och snabb. Det är förstås utmärkt men har ingen avgörande betydelse för min del eftersom jag mest fokuserar manuellt och använder bländar automatiken. Flera av objektiven har en synnerligen lättarbetad manuell fokusering som man kan använda utan att gå in i menyerna.

Man drar fokuseringen bakåt och vips är automatiken bortkopplad. I sökaren får de skarpa delarna av motivet en konturförstärkning i rött och man ser då samtidigt skärpedjupet. Tack vare denna funktion är den manuella fokuseringen blixtsnabb.

Ett exempel på den användbara manuella fokuseringen med teleobjektivet Olympus M. Zuiko Digital 300 mm f/4 IS Pro plus 1,4x telekonverter. Jag panorerade svanarna som flög ned bakom en vassrugge. Den manuella skärpan låg kvar där den skulle. 420 mm, 1/250 sek, f/8 vid ISO 200.

Objektivens skärpa är med ett ord fenomenal. Olympus optik är helt i klass med de bästa objektiven för fullformat. Den mindre sensorn är ingen begränsande faktor för intrycket av bildernas skärpa. Tvärtom, optiken och sensorn är optimerade ihop. I praktiken är Olympus-bilderna lika skarpa eller skarpare jämfört med bilder från kameror med en sensor som är betydligt större.

Flera par fiskgjusar häckar i mina hemmamarker. Denna fotograferade jag klockan åtta en majkväll när det kom regnskurar. Bilden visar den extremt höga skärpan hos objektivet Olympus M. Zuiko Digital 300 mm f/4 IS Pro med Olympus 1,4x telekonverter. 1/400 sek, f/7,1 vid ISO 200. Frihand och manuellt fokuserad.
Olympus M.Zuiko Digital 300 mm f/4 IS Pro för Micro Four Thirds-systemet. Passar både på Olympus och Panasonics kameror.


Stor sensor är overkill

Nuförtiden florerar en vilseledande hype kring sensorns storlek och upplösning. Sanningen är att kameror med extremt högupplösande och stor sensor är ett overkill i de flesta vanliga sammanhang. Majoriteten av alla bilder som visas numera förekommer på sociala medier och där betyder sensorns storlek i stort sett ingenting.

Det fina med Olympus filosofi är att deras mindre sensor gör kameran och objektiven mycket små och användarvänliga. Samtidigt blir bildfilerna så skarpa och detaljrika som man kan kräva för en bred användbarhet. Kameran är perfekt för all normal fotografering, och det ska till mycket stora printar för att man se någon betydelsefull skillnad jämfört med de pixelrikaste fullformatskamerorna.

Solen går upp över myren Koppången i Dalarna. Här är Olympus E-M1 Mark II placerad på stativet med 12-100 mm f/4 IS Pro inställt på 75 mm, bländare 16 och 1/20 sek. ISO 64. Graduerat gråfilter för att dämpa solljuset.

Det riktigt bra med Olympus filosofi är att man som naturfotograf får skarpa bilder även av motiv som man lätt missar med större och tyngre kameror. Stora prylar kan hindra oss från att överhuvudtaget komma fram till motivet!

 

Här är en svit bilder från ett halvår med Olympus OM-D E-M1 Mk II

Solnedgång på Björnö, nära mitt hem. Kameran står på stativ med favoritobjektivet 12-100 mm f/4 IS Pro. Med sitt stora brännviddsomfång är denna glugg mycket användbar. Jag som tidigare föredragit fasta brännvidder, har ändrat på mig. Här var objektivet inställt på 12 mm, bländare 22 och manuellt hyperfokuserat för max skärpedjup. Känslighet ISO 200. Graduerat gråfilter.

Grågässen är skygga fåglar. Ute på Björnö gick jag med kameran hängande i nacken och Olympus M.Zuiko Digital 300 mm f/4 IS Pro plus konvertern 1,4x. Den här kombination ger 420 mm, motsvarande 840 mm för fullformat och ljusstyrka f/5,6. Ett fullformatsobjektiv med 800 mm brännvidd är stort och tungt som ett granatgevär, inget man gärna bär runt nacken. Jag kom ut ur skogen och fram till stranden där det oväntat låg ett par grågäss. Snabbt kom jag i frihandsläge med manuell fokusering, bländare 7,1 och 1/200 sek vid ISO 200.

Här ligger grågässen i en annan vik vid Björnö. Klockan är halv åtta i gryningen. Eftersom jag står långt från fåglarna är de inte oroliga. 300 mm plus 1,4x konverter. 1/250 sek, ISO 250. Manuell fokusering på frihand.


Kulen vårmorgon vid Nämdöfjärden. Skäggdoppingarna genomför sin parningsbalett. Jag går längs stranden med det kraftfulla teleobjektivet 300 mm plus konverter. Ställer in ISO 6400, 1/250 sek på bländare 10 (för att öka skärpan över fågelkropparna). Manuell fokusering på frihand.

Bilden är gjord med den ljusstarka zoomen Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 Pro plus konverter 1,4x. Jag fotograferar från min båt på frihand med manuell fokusering. 1/100 sek och f/8 vid ISO 200.

Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 Pro. Brännvidden ger en bildvinkel motsvarande 80-300 mm på en fullformatskamera.

Gudingar på Nämdöfjärden är fotograferade från landbacken med 300 mm plus 1,4x konverter, motsvarande 840 mm på fullformat. Dess kraftiga kikareffekt gör att man kommer nära fåglarna som ligger cirka 100 meter bort. 1/125 sek, f/8 vid ISO 400, Manuell fokusering och stativ.

På vandring vid Sandemar ser jag det här motivet i vitsippsskogen. Har inget stativ med men utnyttjar kamerans bildstabilisering. Olympus M.Zuiko Digital 12-100 mm f/4 IS Pro inställt på 47 mm, manuell hyperfokusering (för maximalt skärpedjup). Bländare 22 och 1/15 sek vid ISO 200.


Zoomobjektivet 12-100 mm fungerar också för närbilder. Dessa kungsängsliljor fotograferade jag i reservatet Storängsudde. Bländare 4,5 och 1/80 sek vid ISO 64,  Frihand och manuell fokusering.

Närgränsen hos 300 mm är 1,4 meter, och sätter man på konverter får man ännu bättre förstoring. Den sällsynta hasselsnoken lever i min trädgård där jag brukar se den ett par gånger varje år. Här är avståndet 1,4 m. Bländare 9, 1/125 sek vid ISO 400. Manuellt fokuserad på frihand.

Vidvinkelzoomen Olympus M.Zuiko Digital 7-14 mm f/2,8 Pro ger extrema bildvinklar. För att korrigera den oundvikliga distorsionen har jag ställt stativet lågt och frontlinsen är 20 cm från lupinerna. Skärpedjupet blir gränslöst med denna korta brännvidd. Inställt på 7 mm, f/22, 8 sek och ISO 64. Stativ.


Makroobjektivet Olympus M.Zuiko Digital 60 mm f/2,8 ED Macro är också en goding och synnerligen litet. Man kan fokusera ned till skalan 1:1. Bilden tagen vid bländare 4, 1/10 sek och ISO 64 på stativ.

 

Läs även:

  • Claes Grundsten bloggar: Graduerade gråfilter för digitalkameror räddar landskapsbildenClaes Grundsten bloggar: Graduerade gråfilter för…
  • Claes Grundsten bloggar om fjällfotografi, väder och val av kameraClaes Grundsten bloggar om fjällfotografi, väder och val…
  • Claes Grundsten bloggar: Färgstarka ArgentinaClaes Grundsten bloggar: Färgstarka Argentina
  • Claes Grundsten bloggar: Nio dagar på LofotenClaes Grundsten bloggar: Nio dagar på Lofoten
  • Claes Grundsten bloggar: Höst i SkåneClaes Grundsten bloggar: Höst i Skåne
  • Christian bloggar: Fujifilm X-Pro2 – digital mätsökarglädje!Christian bloggar: Fujifilm X-Pro2 – digital…

Reader Interactions

Comments

  1. Lars Thorén says

    9 juli, 2017 at 20:28

    Roligt att se att fler professionella fotografer använder Olympus. Vackra bilder, speciellt den på fiskgjusen och sprickorna i isen.

    Själv är jag bara en entusiast, men jag använder samma uppsättning. Det blir mest fåglar, autofokusen är den bästa bland de spegellösa kamerorna bakom Sony A9. Dock så är det en bit kvar till Nikon D500 eller Canon 7d mkII när det gäller autofocus.

    Svara
  2. Ingemar Edfalk says

    16 november, 2017 at 11:45

    Jo allt det där stämmer förstås, om man fotograferar natur. Men jag som är industriplåtis och helt beroende av kraftiga vidvinklar och kort skärpedjup med bra boukeh kan dess värre inte gå ner i sensorstorlek. Jag har försökt. Jag ville också ha mindre och lättare grejor. Fotograferade parallellt med ett panasonic m43 system ett tag men det funkade inte. Kunde inte åstadkomma de bilder kunderna förväntade sig. Så det blev till att backa tillbaka.

    Svara
    • Erik Karlsson says

      24 januari, 2018 at 21:40

      Industrifotografering är inte kameran avsedd för. Det pysslade jag med yrkesmässigt och då var det uteslutande Hasselbladaren eller Sinar storformat som gällde. På filmtiden. Mellanformat är ju det rimliga för yrkesmässig industrifoto.

      Svara
  3. Fredrik Jacobsson says

    30 januari, 2018 at 00:23

    Hej!

    Mycket intressant skrivet och med fina bilder.

    Såg att du gått från en X-T2 till en E-M1 MkII. Var det annat än optikens storlek som bestämde den flytten? Funderar själv på att gå från M43 (16mp i mitt fall) till någon av Fujifilms kameror i mellansegmentet (X-T20 eller X-E3). Själv saknar jag visst dynamiskt omfång från mina råfiler (Panasonic G80), tycker jag får jobba som en gnu för att få bilderna som de ska se ut. Hade inte det problemet när jag körde NIkons DSLR eller en A7 från Sony.

    Gör jag fel i att gå över till APS-C igen är tanken…. =P Tar gärna lite tips.
    Har haft flera m43-objektiv, men har sålt av efter hand. Hamnade till slut med en G80 och 12-40 Pro. Tyckte att storleken blev…stor…mot vad man fick ut av bilderna.

    När jag körde min E-M10 från Olympus så kändes det mer ok. Den gav andra färger, en annan ”look” om man så vill. Kände att jag tappade lite när jag gick över till Panasonic. ”Något” saknades för mig. Sen kan 16mp som de båda har, kännas lite lite när man vill beskära. Hur upplever du den högre upplösningen på din kamera?

    Mvh Fredrik

    Svara
    • Claes Grundsten says

      2 februari, 2018 at 00:14

      Tack för en intressant fråga Fredrik

      Kameran är ett verktyg som man måste känna sig bekväm med. Ergonomin i handhavandet är viktig för mig, jag vill ha en kamera som känns bra. Jag gillade X-T2, optiken är suverän men när E-M1 MkII dök upp och jag kände på den, föll jag pladask. Den känns stryktåligare, är något mindre, har en massa finesser som saknas i Fujikameran, displayen är mer praktisk eftersom den kan vridas i alla ledder, och dessutom tycker jag bättre om ett originalformat i proportionerna 4/3 (samma som de analoga 6×4,5 eller 9×12) än ett i 3/2 (gamla småbildsformatet). Olympuskameran är enligt min uppfattning, den bästa tulipanarosen som tillverkats av en kamerafabrikör någonsin. Den funkar utmärkt för landskap när man kopplar in High Resolution, och den funkar superbt för snabba motiv som djur tack var bra autofokus, extremt tydlig manuell fokus eller om man vill använda den unika funktionen ProCapture som ger fotografen möjlighet att fånga blixtrande skeenden. Optiken i X-T2 och E-M1 MkII är i båda fall excellenta, men Olympusgluggarna är mindre, tydligast är det om man jämför långa telen, Olympus 300 mm med Fujis 100-400 mm.

      Min uppfattning är att mobiltet dvs förmågan att enkelt kunna röra sig i markerna är den kanske viktigaste faktorn för framgångsrik och kreativ naturfotografi. Stor och tung utrustning är ett hinder, och den är egentligen bara riktigt användbar i fasta situationer, när man sitter i en jeep eller ett gömsle, när man åker bil till en utsiktsplats eller fotograferar från flygplan. Är man en superatlet kanske det går bra i andra lägen också. För mig som är mest intresserad av marknära och deltagande naturfotografi i vildmarken betyder liten utrustning oerhört mycket för bildresultatet. Somliga tycker att kameror med spegel ger en bättre sökarbild än de spegelfria med elektronisk sökare, som både X-T2 och E-M1 MkII har. Detta är också en personlig fråga. Jag tycker idag bättre om den spegelfria sökaren eftersom den gör det betydligt lättare att fokusera manuellt (tack var en röd bård där skärpan ligger), och jag använder ofta manuell fokusering.

      Att du vill gå över till en mindre kamera med mindre sensor, tycker jag sålunda verkar sunt, men det beror också på vilka motiv du plåtar. Bara du kan veta.

      Så till frågan om bildfilerna. Olympuskameran har en sensor med 20 mp i normalfallet, X-T2 har 24. När jag jämför bildfilerna tycker jag det dynamiska omfånget är likartat mellan dem, men Olympusfilerna har ett bett som överraskade mig positivt. De tål stora förstoringar. Med High Resolution som ger 80 mp i råformat på Olympus, får man ett ännu bättre dynamiskt omfång tack vare att kameran tar fyra bilder av motivet (den måste då stå på ett stativ). Dessa sammansmälts i kameran till en bild. Skillnaden mot en fullformatare med över 40 mp är sannolikt inte märkbar. Jag har inte själv jämfört, men hört av andra. Och de skillnader man upplever på skärmen i 100% eller större är inte relevanta, annat än i extrema beskärningar eller förstoringar. Inom fotografkretsar är det alldeles för mycket detaljsnack om bildfilerna, utan hänsyn till den praktiska användningen. Man måste snarare utgå från hur bilderna ska visas. På sociala medier duger mobiltelefonen tekniskt sett. För normala printar upp till en meter kan man få fantastiska resultat med de bästa kompaktkamerorna, printar som i en blindtest är svåra att skilja från de som är gjorda med en fullformatare. Bildsensorns storlek får allt mindre betydelse i takt med den tekniska utvecklingen. Så är det.

      Jag har egentligen bara en kritsik aspekt på spegelfria kameror som X-T2 och E-M1 MkII och det gäller batteriets livslängd. Spegelfria kameror kräver mer el, och när jag jämför med mina erfarenheter av en stor fullormatare som Canon EOS 5 MkII, så är detta den enda nackdelen jag upplevt. X-T2 och E-M1 MkII har ungefär samma kapacitet vad gäller batteriet, men båda är underlägsna den stora fullormataren. Förhoppningsvis kommer det finnas ännu bättre batterier framöver. Jag tar med tre extra på längre fototurer. Dä känner jag mig trygg.

      Hoppas du fick lite input till dina funderingar.
      Lycka till med fotografin
      Claes

      Svara
  4. Bengt Christensen says

    9 september, 2018 at 18:50

    Hej

    Intressant. Noterar att du använt bländare 22 på flera bilder. Jag har alltid fått höra att mindre bländare än 8 skaman inte använda för då uppstår diffraktion. Hur är det egentligen?

    Svara
    • Objektivtest.se says

      27 december, 2018 at 00:32

      Claes Grundsten hälsar men vi svarar i hans ställe:

      Det är mycket riktigt att nedbländning till riktigt små bländare ger upphov till diffraktion som försämrar skärpan. För fullformat brukar den gränsen gå vid f/8 eller f/11, vid APS-C vid ungefär f/5,6 och för Micro Four Thirds (M4/3) redan vid f/5 eller f/4. En del M4/3-zoomobjektiv har sämre ljusstyrka än så vilket innebär att de aldrig kan ge den skärpa som optiken teoretiskt är kapabel till.

      Trots diffraktionsgränsen vill man ändå ibland blända ned betydligt mer vid specifika motiv, oftast landskap. Man får helt enkelt kompromissa mellan högsta möjliga skärpa i ett smalt plan eller längre skärpedjup med en aning mjukare helhetsintryck. Det sistnämnda kan man till viss del kompensera genom att skärpa bilden lite mer i efterbehandling.

      Mvh

      Objektivtest.se

      Svara
  5. Uwe says

    12 maj, 2019 at 18:06

    Hej,
    det var mycket imponerande Bilder som jag såg först nu! jag gillar både kvalitén och kompositionen! Jag noterade att det var manuell fokus även på de flygande fåglarna. Finns det något knep (förutom att övning ger färdighet) som man kan ta till sig?

    Mvh
    Uwe

    Svara
  6. Gunnar Colding says

    30 september, 2019 at 15:44

    Tack för en mycket bra artikel…
    Men, saknar en jämförelse av vad slutresultatet skulle bli från en 20 mp fil vs en 45 mp fil (Sony fullframe) då man nästan alltid måste croppa bilden hårt, vid t.ex. fågelfoto på stora avstånd. Syftar på Sony 100-400 mm bl. 5.6 (på fullformat) vs Olympus 300 mm + 1.4x bl 5.6 (ekv. 840 mm)

    2) Någonstans påstår också nördar att en mindre sensor ger betydligt mindre ljus vid samma bl. t.ex. 2.8 Om det är så, vem vinner i så fall m a p dessa två faktorer (vid fågelfoto)? För att vara ”snäll” bortser vi från Sonys quasi 15 bl. stegs dynamiskt omfång, som ändå bara gäller vid 100 ASA…

    DVS, Olympus 20 mp 840 mm (med 1.4 x) utan crop eller Sony´s 45 mp 400 mm med hård crop-digital zoom?? Underförstått att du sedan vill göra t.ex. en 70×100 förstoring på papper…
    Mycket tacksam för ett svar,
    /Gunnar Colding

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Primary Sidebar

Sök tester och inlägg

FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK

Mest lästa artiklarna

  • Test: Pentax 645D – fenomenal på alla sätt
  • Objektivtest: Tio fantastiska fynd för fullformat
  • Tamron SP 150-600 mm f/5-6,3 Di VC USD – test på tranor!
  • Tamron SP 70-200 mm f/2,8 Di VC USD Test
  • Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM Art Test – fenomenalt skarpt!
  • Nikon AF-S 24-120 mm f/4 G ED VR Test
  • Nikon Micro AF-S 105 mm f/2,8 G ED VR Test
  • Nikon AF-S 24-70 mm f/2,8 G ED Test

Senaste blogginläggen

  • Claes Grundsten: Ett halvår i naturen med Olympus E-M1 Mark II
  • Claes Grundsten: Resa i västra Australien med Olympus E-M1 Mark II - del 1
  • Claes Grundsten: Resa i västra Australien med Olympus E-M1 Mark II - del 2
  • TEST: Sigma 105 mm f/2,8 EX DG OS HSM Macro
  • TEST: Test: Nikon F2AS – manuell goding med tyngd
  • Fototips – låt formen bli motivet
  • Expertens tips: Så fotograferar du hundar
  • NYHET: Nikon AF-S 120-300 mm f/2.8 – ljusstark telezoom för natur & sport
  • Tio av världens skarpaste objektiv
  • TEST: Tamron SP 90 mm f/2,8 Di VC USD Macro version II
  • NYHET: Samyang XP 10 mm f/3,5 – extrem vidvinkel för fullformat!
  • NYHET: Samyang AF 85 mm f/1,4 FE – nytt porträttobjektiv för Sony
  • Telekonvertrar – så fungerar de i praktiken
  • TEST: Tio fantastiska fynd för fullformat!
  • NYHET: Olympus M.Zuiko Digital ED 150-400 mm f/4.5 TC1.25x IS PRO
  • Tre nya fullformatsobjektiv från Tamron, för Canon, Nikon & Sony
  • TEST: Samyang MF 100 mm f/2,8 ED UMC Macro
  • Tamron lanserar 70-180 mm f/2.8 telezoom för Sony FE-fattning
  • TEST: Leica D-Lux (Typ 109) – lyxkompakt med systemkamerasensor
  • Världens åtta största teleobjektiv!
  • Fototips – fokusera på naturens färger
  • NYHET: Nikon Z 70-200/2.8 för Nikons spegelfria kameror!
  • Fototips - så tar du bilder med magiskt motljus
  • TEST: Sigma 18-35 mm f/1,8 DC HSM Art – chockerande bra!

Brutus Östlings nya handbok om naturfoto. Köp ett signerat exemplar!

Konsten att fotografera fåglar och andra djur - version 2.0 av Brutus Östling fotobok och naturfotografering

Prenumerera på våra e-postutskick

Copyright © 2022 · Objektivtest.se