Naturfotografen Inge Johnsson tipsar om hur man skapar spännande naturbilder genom att fokusera på geometri, linjer, ljus och skuggspel.
Foto: Inge Johnsson. Text: Christian Nilsson
Att gå ifrån det rent dokumentära fotograferandet och bara koncentrera sig på former och linjespel i naturen öppnar för en värld av motiv som en normal betraktare kanske aldrig lägger märke till. Det kan till och med vara så att de spännande formerna bara framträder med kamerans hjälp, efter att man noga valt ett passande objektiv, bländaröppning och exponering.
Det fina med den här typen av naturfotografi är att man aldrig behöver ha tråkigt. Det går att hitta motiv vid alla årstider och till och med i egna trädgården. Och skulle det regna eller vara ruskväder på annat sätt kan man alltid ta in en växt, en samling snäckor eller vackra stenar och skapa formfyllda bilder i ljuset från ett fönster eller en lampa. Ett utmärkt sätt att träna bildseendet på!
Geometri i vassen
Att ströva runt och leta motiv vid kanten av en sjö kan ofta ge utdelning. Är vattenytan riktigt stilla uppstår speglingar som kan bli både väldigt grafiska och abstrakta. Man kan till exempel göra ett snävt utsnitt på en sten som speglar sig i vattnet, eller kanske koncentrera sig på en trädbevuxen ö eller en särskilt vacker strandlinje på sjöns motsatta sida som får en perfekt spegelbild.
I bilden ovan var det vasstrån som skapade intressanta former. En telezoom är idealisk för den här typen av bilder. Man måste dock se upp med ljusmätningen. Den blanka sjöytan kan lura kameran att underexponera. Sigma APO 100-300 mm f/4 EX DG HSM vid 125 mm, bländare 14.
Blad med linjer och skuggor
Nerverna hos blad på olika slags växter bildar ofta spännande linjer som vid rätt belysning kan ge mycket grafiska former. Det krävs dock att man kan komma riktigt nära för att få bladet att fylla ut så mycket som möjligt av bilden. Ett makrotele på omkring 90 mm eller längre är mycket användbart för den här typen av bilder.
Motivet här var bladet på en stor orientalisk växt. Bilden togs underifrån med solen bakom bladet. Det blev ett spännande spel mellan linjer och skuggor. Sigma APO 150 mm f/2,8 DG HSM Macro vid bländare 5,0.
Effektfullt med makrotele
Svampar är ofta tacksamma motiv för en naturfotograf. De här tickorna växte tätt på en nedfallen trädstam, där de skapade fantastiska former och färger i det mjuka ljuset från en molnig himmel. Ett makrotele tryckte ihop perspektivet så att motivet nästan blev tvådimensionellt. För att få tillräckligt stort skärpedjup, så att alla svamparna skulle bli skarpa, ställdes objektivet – ett Nikon Micro 105 mm f/2,8 – in på dess minsta bländaröppning, f/38. Ett stativ var nödvändigt eftersom slutartiden (1 sekund) blev för lång för en handhållen exponering.
En bit istället för hela
När man fotograferar träd är det lätt att bli frestad att ta med hela motivet i bilden. Men jagar man form och färg är det kanske bättre att istället försöka hitta intressanta vinklar på grenar eller andra detaljer som kan bilda oväntade kompositioner.
Den här vridna grenen på en bok var inte speciellt intressant från sidan. Men sedd bakifrån har den plötsligt fått en tydlig geometrisk form som förstärktes med användandet av ett teleobjektiv. Sigma APO 100-300 mm f/4 EX DG HSM vid 150 mm, bländare 22.
Annorlunda vinklar
Här är ett blad från en strandiris som fotograferats från sidan och lite underifrån. Det rosa skimret vid sidorna är blombladen i bakgrunden, som blivit rejält oskarpa tack vare användandet av en telebrännvidd och stor bländaröppning. En lätt mulen himmel ger mjukt, skuggfritt ljus och behagliga färger.
Bilden är tagen i en vanlig villaträdgård. Här går det ofta att hitta många intressanta motiv om man bara ger sig tid att leta efter annorlunda vinklar. Sigma APO 100-300 mm f/4 EX DG HSM, 210 mm, bländare 5,6.
Droppen förstorar
Försök hitta motiv där två olika slags former bildar kontrast. Här fungerar den mjuka, runda regndroppen som ett förstoringsglas och gör kontrasten mot de lite vassa, stjärnformiga bladnerverna tydlig.
Sigma APO 150 mm f/2,8 DG HSM Macro vid bländare 9,5.
När skuggan är motivet
Skuggor kan ofta skapa spännande former och bli ett motiv i sig själv. Här är det en gren med löv vars skugga avtecknar sig mot den rostiga plåten på en gammal bil. Den stod på bilkyrkogården i Kyrkö mosse, Småland. Här går det att hitta många spännande former om man går nära och låter kreativiteten och fantasin flöda.
Vid bildbehandlingen förstärktes kontrasten och färgmättnaden för att skuggan skulle framträda ännu tydligare. Sigma APO 150 mm f/2,8 DG HSM Macro, bländare 4.
Fångad i isen
I frusna vattenpölar, bäckar eller längs stranden av en istäckt sjö kan man hitta de mest spännande former. Isdroppar på pinnar och vasstrån, isflak som bildar intrikata mönster, frusna skulpturer urmejslade av vinden, eller luftbubblor, löv och andra föremål som fångats i isen.
På kameran bör det sitta ett makroobjektiv eller åtminstone ett tele med riktigt bra närgräns, vilket kan åstadkommas med en mellanring eller en close-up lins i objektivets filtergänga. Ett stativ är oftast nödvändigt för att bilderna ska bli riktigt skarpa. Här användes ett Nikon Micro 105 mm f/2,8 inställt på bländare 8. Slutartiden hamnade på en halv sekund.
Inge Johnsson har fotograferat natur sedan tonåren, är medlem i Helsingborgs fotoklubb och bor i Påarp, Skåne.
Vill du se fler av Inges naturbilder? Gå in på hans webbsida www.fotonatur.se
Frågor kring fototeknik?
Bli medlem i Facebook-gruppen för Objektivtest.se. Där kan du diskutera objektiv och fototeknik i allmänhet och få hjälp av oss och andra medlemmar.
https://www.facebook.com/groups/objektivtest.se/
Bra artikel! Har precis skaffat makroobjektiv, och kanonkul att se kreativa tips som dessa om hur man kan använda kamera och optikl på ett spännande sätt. Tack!
Vassego! Och vi har fler artiklar på lager med fina bilder av Inge Johnsson, som kommer att publiceras under sommaren och hösten. Så håll utkik!
Mvh
Christian, Objektivtest.se