Skaffat systemkamera med fullformatssensor men har svårt att bestämma dig för ett lämpligt objektiv? Här får du tio tips på gluggar som ger maximalt med kvalitet för pengarna!
Fullformat har sina fördelar men många som tar klivet från APS-C till det större sensorformatet upptäcker att det här med valet av objektiv inte är så lätt. När man skaffar en ny fin systemkamera i fullformatsklassen vill man knappast tumma på kvaliteten hos optiken.
Men fullformatsobjektiv är överlag dyrare än sina motsvarigheter hos APS-C eller Micro Four Thirds. Och det där kamerainköpet blev kanske i slutänden betydligt kostsammare än man tänkt sig.
Det är dock inte nödvändigt att köpa de dyraste proffsobjektiven från kameratillverkarnas egna sortiment för att göra fullformatssensorn rättvisa. Vi har testat tio gluggar som bevisar motsatsen.
Här finns objektiv som kostar så lite som 4000 kronor. Och för det dyraste slutar notan på 12 000 kronor. En gemensam nämnare är att allihop ger väldigt mycket valuta för pengarna.
Objektiv för alla fotografer
Fyra av objektiven har fast brännvidd. Ett av dessa är ett makroobjektiv. Sex stycken är zoomar, varav två täcker vidvinkelområdet. Tre är så kallade normalzoomar med brännvidder från vidvinkel till kort tele. Och så har vi även med en 70-200 mm telezoom.
Med andra ord finns här objektiv för nästan alla slags användningsområden och motiv.
Så välkommen att fynda!
1. Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art
Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art är ett ljusstarkt vidvinkelobjektiv för fullformat, eller normalobjektiv för APS-C. Arts-beteckningen indikerar att det ingår i Sigmas serie av lyxobjektiv. Och det här är onekligen en mycket välbyggd och gedigen optik.
Finns för: Canon, Nikon, Pentax, Sony/Minolta och Sigma.
Pris: 7600 kronor
Skärpa:
Hög skärpa över större delen av bilden redan vid full bländare och bara en aning mjukare i kanten. Efter ett par stegs nedbländning, till 2,8, har även kantskärpan förbättrats. Vid bästa bländaren, 8, ger objektivet fenomenalt hög upplösning och skärpa ända ut i hörnen, oavsett sensorformat.
Omdöme:
Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art är en riktig pärla. Optiskt sett är det bättre än de flesta av konkurrenternas objektiv, till och med Zeiss! Särskilt imponerande är hur väl objektivet presterar vid full bländaröppning. Och efter nedbländning blir det rentav oerhört bra! En av objektivets få nackdelar är att det saknar vädertätning. Men med tanke på att det kostar flera tusen kronor mindre än konkurrenternas motsvarigheter är Sigmas objektiv ett riktigt fynd! Läs hela testet här.
2. Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM Art
Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM Art är ett ljusstarkt och synnerligen välbyggt normalobjektiv, med kåpor delvis av metall och en ganska elegant design. Den enda egentliga nackdelen är storleken och tyngden. Med en längd på 10 cm och 8,5 cm i diameter är det här verkligen inget traditionellt litet 50 mm som slinker ned i byxfickan.
Finns för: Canon, Nikon, Pentax, Sony/Minolta och Sigma.
Pris: 7400 – 8000 kronor beroende på fattning.
Skärpa:
Redan vid full bländaröppning ger objektivet hög skärpa över större delen av bilden. Kontrasten avtar en del utåt kanten men det är ändå ett imponerande resultat. Ett par stegs nedbländning (till 2,8) ger en ganska tydlig förbättring av bildresultatet. Kontrasten ökar i bildkanten och riktigt fina detaljer får en distinktare och klarare teckning, vilket blir särskilt märkbart på kameror som har mycket hög upplösning och saknar lågpassfilter framför bildsensorn. Vid ytterligare nedbländning ökar successivt intrycket av skärpa och briljans tills man når bländare 8. Här är objektivet fenomenalt skarpt.
Omdöme:
Sigma har inte bara byggt ett av världens bästa normalobjektiv, det säljs dessutom till ett förvånansvärt lågt pris. Zeiss Otus Distagon 55 mm f/1,4 APO och Leica Summilux-M 50 mm f/1,4 ASPH, som vi också räknar till de allra bästa, kostar omkring fyra gånger så mycket. Snyggt jobbat Sigma! Läs hela testet här.
3. Tamron SP 90 mm f/2,8 Di VC USD Macro
Tamron SP 90 mm f/2,8 Di VC USD Macro är ett bildstabiliserat och välbyggt makroobjektiv, med en brännvidd som gör det lämpligt för både växter och insekter. Tack vare ultraljudsmotorn (USD, Ultrasonic Silent Drive) är fokuseringen också snabb och tyst, en rejäl förbättring jämfört med föregångaren, Tamrons klassiska 90 mm f/2,8 Di Macro.
Finns för: Canon och Nikon. Även Sony, men utan bildstabilisering.
Pris: 4700 kronor
Skärpa:
Hög kontrast och skärpa över större delen av bilden redan vid bländare 2,8. Endast längst ut i hörnen finns ett litet skärpetapp men det är ofta svårt att upptäcka. Efter nedbländning till 8 ökar skärpan ytterligare en aning. Objektivet är då knivskarpt över hela bilden.
Omdöme:
Det här är ett synnerligen prisvärt makrotele, ett av de allra bästa som finns i brännviddsområdet 90-105 mm. Brännvidden och den höga skärpan vid full bländare gör Tamron 90 mm Di VC USD Macro också utmärkt som porträttobjektiv. Och då får man ofta stor nytta av bildstabiliseringen, eftersom den gör det möjligt att ta bilder på frihand även i lite sämre ljusförhållanden (t.ex. inomhus). Ett solklart fynd, oavsett vad man tänker använda objektivet till! Läs hela testet här.
4. Samyang MF 135 mm f/2,0 ED UMC
Samyang MF 135 mm f/2,0 ED UMC är ett manuellt fokuserat teleobjektiv med en maximal bländaröppning på f/2,0. Med andra ord ett utmärkt porträtt-tele om det används på en fullformatskamera. För mindre sensorformat blir det en aning för långt, särskilt om man har ambitionen att fotografera inomhus och inte har utrymme att hålla tillräckligt avstånd från motivet.
Finns för: Canon (EF och EOS M), Nikon, Pentax K, Sony (Alpha och E), Fujifilm X, Samsung NX, Four Thirds och Micro Four Thirds.
Pris: 4700 – 5000 kronor beroende på fattning.
Skärpa:
Hög kontrast och skärpa ända ut i hörnen redan vid bländare 2,0. Ett stegs nedbländning, till 2,8, ger en mindre skärpeförbättring som är synlig om motivet är mycket detaljerat. Här är också objektivet som bäst. Ytterligare nedbländning till 8 ökar bara skärpedjupet, inte den faktiska skärpan. Ett fantastiskt bra resultat som placerar Samyang 135 mm f/2 ED UMC i det absoluta toppskiktet bland objektiv med denna brännvidd!
Omdöme:
Samyang har byggt en hel del prisvärda objektiv. Men med sitt 135 mm tele når de en helt ny nivå. Det här är nästan chockerande bra! Därför kan vi helhjärtat rekommendera Samyang MF 135 mm f/2,0 ED UMC inte bara till fotografer med begränsad budget utan till alla som har behov av (eller i alla fall glädje av) ett bra porträtt-tele. Läs hela testet här.
5. Tamron SP 15-30 mm f/2,8 Di VC USD
Tamrons vidvinkelzoom är den första för fullformat som har den attraktiva kombinationen hög ljusstyrka (f/2,8) och bildstabilisering. Lägg till det finesser som vädertätning och autofokus med ultraljudsmotor så har vi ett synnerligen intressant objektiv för alla som är vidvinkelentusiaster!
Finns för: Canon, Nikon och Sony (A-fattning). Den sistnämnda utan bildstabilisering.
Pris: 12 000 kronor
Skärpa:
Vid samtliga brännvidder ger Tamron 15-30 mm f/2,8 mycket bra kontrast och allmänskärpa över större delen av bilden redan vid full bländare. Upplösningen, alltså återgivningen av fina detaljer, faller dock utåt kanterna. Framförallt i 30 mm-läget, där fina detaljer blir tämligen luddiga i bildhörnen. Ett stegs nedbländning förbättrar kantskärpan en aning i området 15-21 mm men gör ingen större skillnad vid 30 mm. Bländar man däremot ned ända till 8 ökar kantskärpan påtagligt i 30 mm-läget. Och nu är objektivet mycket skarpt över hela bilden. Sammantaget är det imponerande prestanda för en så vidvinklig och ljusstark zoom.
Omdöme:
Efter att ha jämfört med konkurrenterna är det bara att konstatera; Tamron SP 15-30 mm f/2,8 Di VC USD är den bästa och mest prisvärda vidvinkelzoomen med ljusstyrka 2,8 som finns på marknaden. Förtroendet för Tamrons förmåga som optiktillverkare har gått upp ytterligare ett par snäpp! Läs hela testet här.
6. Canon EF 16-35 mm f/4 L IS USM
Canon EF 16-35 mm f/4 L IS USM är ett utmärkt objektiv för den som vill ha en vidvinkelzoom med hög bildkvalitet och klarar sig med en maximal bländare på 4. Ett annat plus är den effektiva bildstabiliseringen, som kan ge skarpa bilder vid uppemot 4 steg längre slutartider än man normalt klarar. Den finessen har inte 16–35:an med ljusstyrka 2,8.
Finns för: Canon
Pris: 9800 kronor
Skärpa:
Hög skärpa över nästan hela bilden redan vid full bländare, endast en aning mjukare längst ut i kanten vid 16 och 24 mm. Nedbländning till 8 ger en liten ökning av kantskärpan, särskilt vid de kortaste brännvidderna. Nu upplevs skärpan som mycket god över hela bilden.
Omdöme:
Ifråga om byggkvalitet är det här objektivet lika fint som proffszoomen Canon EF 16–35 mm f/2,8 L USM II. Må så vara att ljusstyrkan är ett steg sämre. Men här får man i gengäld bildstabilisering. Bildkvaliteten är dessutom betydligt bättre – faktiskt är det här är en av de skarpaste vidvinkelzoomar man kan köpa. Och med en prislapp på knappt 10 000 kronor kvalar det då lätt in i kategorin fynd! Läs hela testet här.
7. Tamron SP AF 28-75 mm f/2,8 XR Di
Tamron SP AF 28-75 mm f/2,8 XR Di har funnits på marknaden rätt länge och är med god marginal den billigaste ljusstarka normalzoom som finns för fullformat. Objektivet är ovanligt kompakt och lätt för sin ljusstyrka och har också bra närgräns – 33 cm. Byggkvaliteten är inte i klass med moderna, professionella 24-70/2,8 zoomar men det bör man väl heller inte vänta sig med tanke på priset.
Finns för: Canon, Nikon, Pentax och Sony (A-fattning).
Pris: 4300 kronor
Skärpa:
Hög skärpa över större delen av bilden vid full bländare men märkbart mjukare längst ut i kanten, särskilt vid 28 mm. Ett stegs nedbländning (till 4) ökar kantskärpan en hel del. Vid bländare 5,6 och 8 är objektivet mycket skarpt ända ut i hörnen.
Omdöme:
Har man redan köpt eller är i färd med att skaffa sig en fullformatskamera och tycker att det svider väl mycket i plånboken att också investera i en professionell 24-70/2,8 zoom, är Tamrons 28-75/2,8 tveklöst det bästa alternativet som finns på marknaden. Men priset avspeglas verkligen inte i dess optiska prestanda. Det här är en av de skarpaste normalzoomarna vi testat! Läs hela testet här.
8. Canon EF 24-70 mm f/4 L IS USM
Canon EF 24-70 mm f/4 L IS USM är en normalzoom för fullformat som erbjuder god ljusstyrka och hög kvalitet både optiskt och mekaniskt. Bland annat är objektivet försett med vädertätning. Dessutom har det bildstabilisering och en särskild makroinställning, som ger en närgräns på bara 20 cm vid 70 mm-läget. Det innebär en förstoringsgrad på 0,7x. Klart användbart!
Finns för: Canon
Pris: 9800 kronor
Skärpa:
I området 24 – 40 mm ger Canon EF 24-70 mm f/4 L IS USM mycket god skärpa över nästan hela bilden redan vid full bländaröppning, såväl med fullformat som med APS-C. Endast längst ut i hörnen i 24 mm-läget märks aningen skärpetapp om man fotograferar med fullformat. I området 50 – 70 mm är skärpan vid bl. 4 en aning sämre än vid de kortare brännvidderna men fortfarande fullt godkänd. Bländas objektivet ned till 8 blir bilderna mycket skarpa ända ut i hörnen oavsett bildformat.
Omdöme:
En fantastiskt fin normalzoom, som både är skarpare än Canon EF 24-70/2,8 L USM II och har bildstabilisering som kan kompensera för den ett steg sämre ljusstyrkan. Dessutom är 24-70/4 L IS USM kompaktare, 200 gram lättare och avsevärt billigare. Och har bättre närgräns som grädde på moset. Ett klockrent köp! Läs hela testet här.
9. Tamron SP 24-70 mm f/2,8 Di VC USD
Tamron SP 24–70 mm f/2,8 Di VC USD är en ljusstark normalzoom som både erbjuder bildstabilisering och autofokus med tyst ultraljudsmotor. Priset är betydligt lägre än originaltillverkarnas, ändå är byggkvaliteten hög. Objektivet är en rejäl pjäs som upplevs tung och proffsig i handen. Dessutom är det utrustat med vädertätningar.
Finns för: Canon, Nikon och Sony (A-fattning). Den sistnämnda utan bildstabilisering.
Pris: 9200 kronor
Skärpa:
Bra skärpa över större delen av bilden vid full bländare men något mjukare resultat längst ut i kanten. Det märks särskilt i 24 mm-läget. Ett stegs nedbländning ger synligt bättre kantskärpa vid samtliga brännvidder och redan här upplevs objektivet som helhet vara riktigt skarpt. Vid bländare 8 är skärpan mycket hög över hela bilden. Ett resultat i klass med de bästa 24-70/2,8 zoomarna på marknaden!
Omdöme:
Summerar vi intrycken från bildkvaliteten, finesserna och byggkvaliteten och även räknar in priset så är det ingen som helst tvekan om vad vi ska ge Tamron SP 24–70 mm f/2,8 Di VC USD för slutbetyg. Det här är verkligen ett mycket prisvärt objektiv. Dessutom bjuder Tamron på hela 5 års garanti! Läs hela testet här.
10. Sigma APO 70-200 mm f/2,8 EX DG OS HSM
Sigma APO 70-200 mm f/2,8 EX DG OS HSM är Sigmas första ljusstarka telezoom med bildstabilisering. En värdefull finess om man fotograferar mycket på frihand. Trots ett relativt lågt pris är byggkvaliteten mycket god. Höljet är delvis av metall och känns rejält. Ett ordentligt stativfäste finns också. Det enda som saknas är vädertätning, en finess som de dyrare originalobjektiven har.
Finns för: Finns för Canon, Nikon, Sigma och Sony (A-fattning). Den sistnämnda utan bildstabilisering.
Pris: 9900 kronor
Skärpa:
Vid bländare 2,8 ger Sigma bra skärpa över större delen av bilden vid samtliga brännvidder men särskilt imponerande är resultatet vid 135 mm. I 70 mm-läget blir hörnen lite mjuka. Ett stegs nedbländning förbättrar skärpan ytterligare ett snäpp vilket mest märks vid 70 och 200 mm. Luddigheten i hörnen vid 70 mm försvinner dock inte förrän vid bländare 5,6. Och här ger objektivet mycket hög skärpa från mitt till hörn vid samtliga brännvidder. 135 mm läget är till och med extremt skarpt! Ett riktigt bra resultat.
Omdöme:
Det här är ett riktigt trevligt objektiv för natur-, sport- och dokumentärfotografering. Bra skärpa redan vid bländare 2,8 samt bildstabilisering är egenskaper som vi annars brukar förknippa med Canons- och Nikons motsvarande telezoomar. Men Sigmas objektiv kostar bara hälften så mycket. Med andra ord ett fynd! Läs hela testet här.
Du vet väl om att Objektivtest.se har en fotobutik?
tony says
Nice!
Mikael Risedal says
informativt som vanligt
Erik Lundeborg says
Mycket bra vägledning, tack!
Eva says
Men vilket är ett bäst alauround objektiv till 60 D
Christian Nilsson says
Hej Eva.
Jag kan rekommendera Canon EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM, som är ett mycket bra allroundobjektiv. Funkar fint för allt från resor, natur och stadsmiljöer till porträtt. Det har inbyggd bildstabilisering, så att man kan handhålla objektivet även vid längre slutartider, snabb och tyst autofokus och mycket bra skärpa. Se vårt test här: https://www.objektivtest.se/tester/canon-ef-s-17-55-mm-f28-is-usm-test-toppklass-for-aps-c/
Priset för Canon 17-55/2,8 IS USM är idag omkring 7500 kronor. Tycker du det är i högsta laget kan du titta på Sigma 17-70 mm f/2,8 DC Macro OS HSM C, som kostar omkring 4400 kronor. Objektivet har lite mer zoom (längre tele) än Canons och erbjuder samma finesser. Skärpan är mycket bra men inte fullt så hög som hos Canon 17-55/2,8.
Kolla in testet här: https://www.objektivtest.se/tester/sigma-17-50-mm-f28-ex-dc-os-hsm-test/
Det är dessa två objektiv jag personligen skulle ha valt mellan.
Mvh Christian Nilsson, Objektivtest.se