Halloween kan ge skrämselhicka om man är oförberedd på alla hemska varelser som gömmer sig i mörkret och höstdimman. Här visar Nils Olsson hur man kan skapa en otäck zombie från ett vanligt porträtt med hjälp av Photoshop.
Text: Nils Olsson. Foto: Nils Olsson / Istockphoto.com
1) Välj ett porträtt och bakgrund
Börja med att välja en lämplig bild att utgå ifrån. Det går utmärkt med nästan vilket porträtt som helst men det är ju klart att en lämplig grimas kan ge ännu roligare slutresultat. I mitt exempel ville jag dessutom lägga in zombien i en passande bakgrund så jag letade även fram en sådan.
Klicka på bilderna om du vill se dem större.
2) Friläggning
Jag börjar med att frilägga porträttet av flickan och placerar henne i bakgrundsbilden. Välj Lagermask i Photoshop och måla med en pensel där du varierar storleken beroende på hur fina detaljer du arbetar med.
3) Öka kontrasten
För att öka kontrasten i ansiktet använder jag mig av justeringslagret Övertoningskarta. Klickar man på toningen i lagerfönstret så får man upp Övertoningsredigeraren, där väljer jag ”svart, vit” i förinställningarna. Justeringslagret lägger jag sedan i blandningsläget Täcka över vilket ger en kontrastökning i den underliggande bilden. Jag vill inte att justeringen ska påverka bakgrunden, därför skapar jag en urklippsmask genom att högerklicka på justeringslagret i lagerpaletten och klicka på Skapa urklippsmask i menyn. Detta gör jag fortsättningsvis för alla lager som bara ska påverka flickan.
4) Ge huden zombie-färg
Flickans ansikte var ljust redan i originalbilden och blev ännu ljusare i och med kontrasthöjningen. Därför gör jag bilden betydligt mörkare med ett kurvlager, där jag drar ner kurvan kraftigt. Dessutom lägger jag ett enfärgat färgfyllningslager med en ljus gulgrön ton över kurvlagret. Färglagret lägger jag i blandingsläge multiplicera för att göra huden lite mer zombie-aktig!
5) Gör huden trasig
Jag vill att huden ska se trasig och sönderflagnad ut. Därför letar jag rätt på en bild med en passande struktur, i det här fallet ett golv i en gammal förfallen industrilokal.
Golvet placerar jag sedan över flickans ansikte och får det att smälta in med hjälp av ett blandningsläge. Som vanligt brukar man få prova sig fram när det gäller blandningslägen, beroende på de olika lagrens ton och struktur. I detta fall väljer jag Multiplicera. Det får ansiktet att bli ännu mörkare, men det ska snart korrigeras! Jag flyttar runt lagret så att det passar bra och maskar med en svart pensel där jag inte ville att strukturen ska synas. Till exempel över ögonen.
7) Gör ögonen lysande
För att få ögonen att lysa väljer jag det ursprungliga bildlagret på flickan och gör en cirkulär markering runt ena iris och kopierade denna med Cmd/Ctrl C. Markeringen gör jag med verktyget Elliptisk Markeringsram (M) och för att göra den cirkulär håller jag ned skifttangenten. Sedan klistrar jag in iris längst upp i lagerstrukturen och mjukar upp kanterna genom att måla med en mjuk svart pensel i lagermasken.
Därefter gör jag ögat ljusare med ett kurvlager som jag precis som i punkt 3 lägger som urklippsmask för att justeringen bara ska påverka iris. Slutligen målar jag med en mjuk pensel och ett vitt färglager över hela ögat för att få en något beslöjad känsla. Proceduren upprepas så klart för båda ögonen.
Ögats pupill bättrar jag på genom att helt enkelt måla en svart plupp i varje iris-lager!
8) Justera ljusa och mörka ytor
Det sista jag gör innan jag skärper bilden är att med ett par kurvlager justera bildens ton och kontrast; jag gör den mörkare i vissa områden, som hörnen får att skapa en vinjettering, och ljusare i andra delar av ansiktet.
9) Skärpning
Som sista moment skärper jag bilden. Med det översta lagret i lagerpaletten markerat trycker jag Cmd/Ctrl – Alt – Shift för att skapa en sammanslagen kopia av alla lager skapas högst upp. Sedan använder jag Filter > Skärpa < Oskarp mask. Värdet Mängd ställs in på 150 och Radie på 1,5. Dessa värden får man prova sig fram till: lämpliga värden varierar beroende på bildens upplösning och struktur. Den här gången ville jag att bilden skulle bli kraftigt skärpt så att huden och ”flagorna” känns extra vassa och trasiga.
Tips!
Vill man se hur ett enskilt lager i lagerstrukturen ser ut så klickar man på ögat bredvid lagret samtidigt som man håller ner alttangenten. Glömmer man dock bort att ”klicka tillbaka” innan man fortsätter att jobba så glömmer också photoshop bort vilka lager som tidigare var synliga, och man får reda ut detta själv!
Svensk – engelsk ordlista
Övertoningsredigerare = Gradient Editor
Övertoningskarta = Gradient Map
Täcka över = Overlay
Skapa urklippsmask = Create Clipping Mask
Multiplicera = Multiply
Kurvor = Curves
Enfärgad = Solid Color
Elliptisk markeringsram = Elliptical Marquee Tool
Skärpa = Sharpen
Oskarp mask = Unsharp Mask
Mängd = Amount
Radie = Radius
Lämna ett svar