• Skip to content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

Objektivtest.se

tester och nyheter om objektiv

  • NYHETER
    • Canon nyheter
    • Nikon nyheter
    • Fujifilm nyheter
    • Leica nyheter
    • Olympus nyheter
    • Panasonic nyheter
    • Pentax nyheter
    • Samyang nyheter
    • Sigma nyheter
    • Sony nyheter
    • Tamron nyheter
    • Zeiss nyheter
    • Photokina 2016
  • WEBBUTIK
    • Batterier & laddare
    • Blixtar
    • Filter
    • Kameraväskor
    • Makro-utrustning
    • Minneskort
    • USB-minnen
    • Objektivadaptrar
    • Objektivrengöring
    • Stativ
    • Telekonvertrar
  • OBJEKTIVTESTER
    • CANON
    • LEICA
    • NIKON
    • PENTAX
    • Samyang
    • SIGMA
    • SONY
    • TAMRON
    • TOKINA
    • ZEISS
  • KAMERATESTER
  • ARTIKLAR
  • Bloggar
    • Christians blogg
    • Claes Grundstens blogg
  • OM OBJEKTIVTEST.SE
    • TÄVLINGAR

Claes Grundsten bloggar: Graduerade gråfilter för digitalkameror räddar landskapsbilden

5 mars, 2017 av Claes Grundsten

Behovet av filter har minskat sedan digitalkamerorna gjorde sitt intåg. Men vissa filtertyper är fortfarande mycket användbara. Bland annat graduerade gråfilter, eller avtonade gråfilter som de också kallas.

landskapsfotografering med graduerade gråfilter foto Claes Grundsten
Med ett omvänt graduerat gråfilter på 3 steg har solen nedtonats för att exponeringen ska bli utjämnad mellan för- och bakgrunden. Detta har förenklat efterarbetet i Photoshop. Utan filtret blir solen en vit fläck. Olympus E-M1 Mark II, objektiv 12-100 mm f/4 inställd på 14 mm, bländare 22 och 1/6 sekund. ISO 200. Råformat.


S
om nybliven digital fotograf slängde jag mina graduerade (halvtonade) gråfilter. Det var en av fördelarna med nya tekniken, tyckte jag. Filtren behövdes inte, man slapp dessa extraprylar. Sådan var min tanke. Den digitala utvecklingen skulle bli en resa mot allt mindre och lättare fotoutrustning.

Under den analoga eran använde jag flitigt graduerade gråfilter för att jämna ut kontrasterna i landskapsmotiven. Filtren var oumbärliga eftersom en film inte kan teckna ut stora skillnader i ljusintensitet mellan skugga och högdager. Med digitalkameran kom HDR (High Dynamic Range), en metod som förbättrade bildens dynamiska omfång. Detta var en befrielse, som jag såg det.

När kameran står på ett stativ tar man ett antal bilder som exponeras efter respektive skuggan, mellanpartierna och de solbelysta delarna. Genom att efteråt sammansmälta filerna i photoshop jämnas kontrasterna ut och bilden blir mer dynamisk än vad sensorn kan leverera i en enskild fil. En del kameror har denna funktion inbyggd och spottar ut färdiga HDR-bilder. Metodens nackdel är att motivet kan ändra sig mellan exponeringarna (molnen kan t ex röra sig). Och man kan sällan använda HDR på fri hand.

Om sanningen ska fram har jag faktiskt haft med mig ett heltäckande och cirkelrunt gråfilter för att åstadkomma lång slutartid med digitalkameran, detta för att skapa avsiktlig rörelseoskärpa. Polfilter som minskar reflexer kan också behövas. Men ställd inför svårbemästrade kontrastrika motiv har jag föredragit HDR-tekniken framför filter. En del digitalfotografer har dock fortsatt använda graduerade gråfilter. Den saken gjorde mig nyfiken, så jag skaffade en uppsättning av märket Haida och började testa med olika digitalkameror i min närmiljö på Ingarö.

naturfoto med omvänt graduerat gråfilter foto Claes Grundsten blogg på Objektivtest.seI bilden ovan har ett omvänt graduerat gråfilter med 3 steg använts och skogen gjorts ljusare i Photoshop. Fujifilm X-T2, objektiv Fujinon XF 23 mm f/1,4 vid bländare 16, 1/20 sekund. ISO 200. Råformat.

En bild från samma position men här har jag förutom det graduerade filtret även lagt till ett heltäckande gråfilter på 3 steg. Det fick slutartiden att öka till 28 sekunder vilket gjorde vattenytan silkeslen.


Olika slags toningar

Graduerade gråfilter består av en halva som är glasklar och en halva som blir gradvis gråare och är mörkast i överkanten. Olika versioner förekommer, dels varierar graden av nedtoning, dvs hur mörka de maximalt blir (mätt i bländarsteg), dels kan de ha en mjuk (lång) eller skarp (kort) övergång mellan det klara och det grå.NiSi avtonat gråfilter

Dessutom finns så kallade omvänt graduerade, där filtrets klara del direkt möter det mörkaste gråa som däröver blir ljusare mot övre delen. Dessa filter är avsedda för tvära kast i motivets ljushet, exempelvis vid en solnedgång när solen ligger på horisonten.NiSi omvänt avtonat gråfilter

Enklast att använda är fyrkantiga filter som placeras i en filterhållare som skruvas på objektivet, något som bland annat Haida, NiSi och Lee erbjuder. I filterhållaren kan man skjuta det graduerade filtret upp och ned och lägga övergången var man vill i motivet. Man kan också ha heltäckande gråfilter i hållaren och dessutom ha flera filter samtidigt, t ex både ett graduerat och ett heltäckande gråfilter, för att åstadkomma vissa effekter.Haida filterhållare

Efter första testen konstaterade jag att de graduerade filtren med mjuk (lång) övergång inte var användbara för objektiven till de kameror jag numera använder; spegellösa modeller med APS-C och Micro Four Thirds-format. Frontlinsen på dessa kamerors objektiv har i flesta fall en för liten diameter för att man ska kunna utnyttja de mjukt graduerade filtren effektivt. Däremot fungerar omvänt graduerade och de med skarp övergång bra på dessa digitalkameror.

Olympus E-M1 Mark II med omvänt graduerat gråfilter foto Claes GrundstenI denna bild är det enormt stora kontraster mellan himlen och skogen. Jag dämpade med omvänt graduerat gråfilter på 3 steg och ställde in kameran på högsta möjliga upplösning. Bearbetning krävdes i Photoshop för att teckna ut skogen. Till den svartvita gråskalan utnyttjades programvaran Alien Skin. Olympus E-M1 Mark II, objektiv Olympus M.Zuiko 25 mm f/1,2 vid bländare 8. 1/8 sekund, ISO 64. Jpg-format från kameran med pixelshift teknik för extrahög upplösning (motsvarande 50 megapixel).

I flera bildprogram kan man efteråt dämpa de ljusa ytorna i t.ex. en himmel och i datorn för att efterlikna ett graduerat gråfilter. Min erfarenhet efter detta test är att man får ett bättre slutresultat om man använder filtret och endast gör mindre justeringar i bildprogrammet. Fujifilm X-T2 med objektiv Fujinon XF 23 mm f/1,4 vid bländare 11. 1/20 sekund, ISO 200. Råformat.


Slutsats

Jag kan således konstatera att man har mycket stor nytta av dessa graduerade filter för landskapsfotografering i krävande ljusförhållanden och med främst vidvinkliga objektiv och mycket himmel. Framöver kommer jag ha med ett omvänt graduerat gråfilter med 3 bländarstegs nedmörkning och ett par heltäckande gråfilter med olika täthet, plus en filterhållare i min kameraväska.


Även med Sony RX1R (en kompaktkamera med 35 mm objektiv och fullformatssensor) är fördelen tydlig. Till denna bild har jag prövat et omvänt graduerat gråfilter (3 EV steg) som jämnat ut kontrasten mellan himlen och myren i förgrunden. Bländare 22, 2,5 sekunder vid ISO 100.

 

Läs även:

  • Claes Grundsten bloggar om fjällfotografi, väder och val av kameraClaes Grundsten bloggar om fjällfotografi, väder och val…
  • Christian bloggar: Sprakande höstfärger och nyfiket djurliv i SkäralidChristian bloggar: Sprakande höstfärger och nyfiket…
  • Claes Grundsten bloggar: Djurliv i Andernas höga bergsöknarClaes Grundsten bloggar: Djurliv i Andernas höga…
  • Argentinska äventyr! Blogg av Claes GrundstenArgentinska äventyr! Blogg av Claes Grundsten
  • Fototips – fokusera på naturens färgerFototips – fokusera på naturens färger
  • Läsarnas Instagram-bilder: Linda ÖbergLäsarnas Instagram-bilder: Linda Öberg

Reader Interactions

Comments

  1. Niclas Mårdfelt says

    8 mars, 2017 at 23:00

    Tack Claes!

    Du levererade lite andra tankar kring filteranvändning än de som man normalt kan läsa sig till. Jättebra. //Niclas,,

    Svara
  2. Leif Ruergård says

    14 april, 2017 at 00:40

    Tack för dina tankar kring filter och fina bilder dessutom. Själv använde jag en hel del filter under filmtiden, främst POL, ngt grå filter och ett graduerat. Idag ångrar jag mig rejält varför jag använde dessa filter då det av bilden så tydligt framgår att filtret använts. Velvia + POL blev bara för mycket. Vis av detta låter jag dessa filter ligga kvar i kameraskåpet när fotoväskan packas. Min filosofi när det gäller naturfoto, landskapsfoto är att försöka återge det jag ser så gått det går med kameran om man nu vil kalla det naturfoto.
    När man redan på “tum-bilden” ser att någon använt ett filter, POL, graderat mm, drar man sig för att ens öppna bilden. Vill jag beundra det vackra naturliga landskapet eller effekten av ett filter? Låt vara att det kan bli mer naturnära att med hjälp av ett gråfilter skapa lite rörelse i vattnet, men att smeta ut vågor och brytning,,,nae! När strandens klippor och stenar är ljusare än himlen pga ett överdrivet tonat filter blir det väldigt fel för mig. Men kan jag med hjälp av filter bättre återge det jag ser så ok.
    MVH//Leif

    Svara

Kommentera Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Primary Sidebar

Varukorg

Sök tester och inlägg

  • TEST: Samyang MF 14 mm f/2,8 ED UMC Test – vidvinkligt fynd!!!
  • TEST: Tamron SP 70-200 mm f/2,8 Di VC USD
  • NYHET: Nikon lanserar 8-15 mm fisheye-zoom för fullformat!
  • Laowa 9mm f/2.8 Zero-D – raktecknande ultravidvinkel!
  • TEST: Canon EF 400 mm f/2,8 L IS II USM
  • TEST: Zeiss Milvus 100 mm f/2 Macro – makrotele av högsta klass
  • NYHET: Nikon D7500 – som en proffskamera i kompaktformat!
  • TEST: Tamron SP AF 90 mm f/2,8 Di Macro – en närbildsklassiker!
  • Tamron lanserar världens första 18-400 mm ultrazoom för APS-C!
  • NYHET: Sigma 24-70/2,8 Art – ljusstark, vädertätad och bildstabiliserad
  • NYHET: Zeiss Batis 135 mm f/2,8 – bildstabiliserat tele till Sony FE
  • TEST: Pentax D-FA 100 mm f/2,8 Macro WR
  • Världens åtta största teleobjektiv!
  • TEST: Pentax 645D – fenomenal på alla sätt
  • FÖRSTA INTRYCKEN: Nya telezoomen Tamron SP 150-600 mm G2
  • TEST: Sony A6000 – bildkvalitet till ett bra pris
  • TEST: Samyang MF 100 mm f/2,8 ED UMC Macro
  • TEST: Nikon D750 – en suverän allroundkamera
  • NYHET: Canon EF 85 mm f/1,4 L IS USM – ljusstarkt & bildstabiliserat porträttele!
  • NYHET: Nikon PC Nikkor 19 mm f/4 E ED – vidvinkel med tilt-shift
  • NYHET: Sigma 100-400 mm DG OS HSM – nätt telezoom för fullformat
  • NYHET: Tamron 24-70 mm f/2.8 G2 – snabbare, stabilare & proffsigare!
  • TEST: Sigma 17-50 mm f/2,8 EX DC OS HSM
  • TEST: Tamron SP 15-30 mm f/2,8 Di VC USD – vidvinkelzoom med klass!
  • TEST: Sigma 105 mm f/2,8 EX DG OS HSM Macro
  • TEST: Nikon D7100 – nära proffsklass!
  • Zeiss Milvus 25 mm f/1,4 – ljusstarkt, gediget och vädertätat
  • TEST: Nikon Df – retro och nytt i skön förening!
  • TEST: Sigma 18-35 mm f/1,8 DC HSM Art – chockerande bra!
  • Fototips - så tar du bilder med magiskt motljus
  • NYHET: Tamron SP 70-200 mm f/2,8 G2 – snabbare, skarpare och proffsigare
  • TEST: Canon Extender EF 1,4x III
  • Fototips – låt formen bli motivet
  • Tre nya tilt-shift objektiv från Canon – 50 mm, 90 mm & 135 mm
  • TEST: Canon EOS 6D, Nikon D610 & Sony A7 – vi utser bästa kameran!
  • TEST: Tamron SP 90 mm f/2,8 Di VC USD Macro version II
  • TEST: Canon EF 24 mm f/1,4 L II USM – ljusstarkt, vädertätat & knivskarpt
  • Fototips – fokusera på naturens färger
  • TEST: Canon EF 100-400 mm f/4,5-5,6 L IS II USM + 1,4x Extender III
  • TEST: Canon EOS 1D X – robust flaggskepp för krävande motiv
  • TEST: Tio fantastiska fynd för fullformat!
  • Nikon AF-S 28 mm f/1.4 E ED – ny ljusstark proffsvidvinkel
  • Tamron SP 150-600 mm version 2 – snabbare, skarpare & proffsigare
  • Tio av världens skarpaste objektiv
  • TEST: Canon EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM – Toppklass för APS-C
  • NYHET: Sigma lanserar 14 mm och 135 mm Art-objektiv med F1,8
  • TEST: Tamron SP AF 70-300 mm f/4-5,6 Di VC USD - prisvärd telezoom
  • Leica M mätsökarkamera test
    TEST: Leica M (Typ 240) – kvalitet och känsla
  • TEST: Tokina AT-X 100 mm f/2,8 Pro D Macro – ett gediget bygge!
  • Fujinon XF 80 mm f/2.8 LM OIS WR Macro – äntligen skala 1:1
  • TEST: Pentax HD D FA 150-450 mm F4,5-5,6 ED DC AW
  • Shoppa fotoprylar på… IKEA!!!
  • Tre nya Voigtländer-objektiv för Sony fullformat (E-fattning)
  • NYHET: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm f/2.8-4 ASPH – vidvinkelzoom för Micro 4/3
  • TEST: Canon EF 35 mm f/1,4 L II USM – skarpaste 35:an hittills!
  • TEST: Sex fasta fullformatsobjektiv för Pentax K-1

Senaste blogginläggen

  • Claes Grundsten: Resa i västra Australien med Olympus E-M1 Mark II - del 2
  • Claes Grundsten: Ett halvår i naturen med Olympus E-M1 Mark II
  • Claes Grundsten: Resa i västra Australien med Olympus E-M1 Mark II - del 1

FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK

Mest lästa artiklarna

  • Telekonvertrar – så fungerar de i praktiken
  • Tio av världens skarpaste objektiv
  • Lär dig om: Sensorstorlek, brännvidd och förlängningsfaktor
  • Christian bloggar: Nikon F2AS – manuell goding med tyngd
  • Tamron SP 400 mm f/4 LD IF – en ljusstark gammal kanon!
  • Test: Tamron SP AF 70-300 mm f/4-5,6 Di VC USD
  • Test: Canon EF 100-400 mm f/4,5-5,6 L IS II USM + Extender 1,4x III
  • Tamron SP 150-600 mm f/5-6,3 Di VC USD – test på tranor!
  • Shoppa fotoprylar på… IKEA!!!
  • Test: Sigma 18-35 mm f/1,8 DC HSM Art – chockerande bra!

Två filter i ett: NiSi ND64 + polfilter

Otroligt användbart för naturfoto!

NiSi ND64 + CPL polarisationsfilter

Praktisk dubbelladdare
För Canon LP-E6 & Nikon EN-EL15

Hähnel dubbelladdare Canon LP-E6 och Nikon EN-EL15 batteri

Copyright © 2019 · Objektivtest.se