• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

Objektivtest.se

Fotobutik samt tester och nyheter om objektiv

Varukorg

  • FOTOBUTIK
    • Batterier & laddare
    • Blixtar
    • Filter
    • Fotoböcker
    • Kameraväskor
    • Kikare
    • Makro tillbehör
    • Minneskort
    • USB-minnen
    • Objektiv
    • Objektivadaptrar
    • Objektivrengöring
    • Stativ
    • Telekonvertrar
  • NYHETER
    • Canon nyheter
    • Nikon nyheter
    • Fujifilm nyheter
    • Leica nyheter
    • Olympus nyheter
    • Panasonic nyheter
    • Pentax nyheter
    • Samyang nyheter
    • Sigma nyheter
    • Sony nyheter
    • Tamron nyheter
    • Zeiss nyheter
    • Photokina 2016
  • OBJEKTIVTESTER
    • CANON
    • LEICA
    • NIKON
    • PENTAX
    • SAMYANG
    • SIGMA
    • SONY
    • TAMRON
    • TOKINA
    • ZEISS
  • KAMERATESTER
  • ARTIKLAR
  • Bloggar
    • Christians blogg
    • Claes Grundstens blogg
  • TÄVLINGAR
  • OM OBJEKTIVTEST.SE

Claes Grundsten bloggar om fjällfotografi, väder och val av kamera

1 november, 2016 av Claes Grundsten

Är solsken mitt på dagen dåligt för fjällfotografi? Och omvänt, är dramatiskt väder alltid bra? Skymning och gryning, dessa gyllene stunder är de bäst? Det brukar sägas så, men tumregler ska man alltid ta med en nypa salt.

claes-grundsten_blogg-kamera_bild18
Toppen Wielke, Tatrabergen, Polen.


O
m en bild är bra eller inte beror på vad man vill visa. Ljusets skiftningar är bara en av många anledningar till att fotografera landskap.

Under mina vandringar det senaste halvåret har vädret skiftat stort. Jag gick ensam i Sarek ett par underbara veckor i juli 2016. Ett högtryck dominerade, men ändå täcktes himlen av en hel del moln.

För att få ned packningens vikt hade jag bara med min minsta fullformatare, Sony RX1R, med fem extrabatterier plus mitt minsta stativ Sirui T-025X, totalt 1,6 kilo kamerautrustning. Kameran har ett fast objektiv, ett Zeiss Sonnar 35 mm som är otroligt skarpt, men såklart är det begränsande att inte kunna växla till andra brännvidder. Dock är 35 mm den generellt mest användbara i fjällandskap (för fullformat), enligt min erfarenhet.


Bland toppar och dalar i Sarek

Jag hade tänkt bestiga ett fjäll jag länge velat komma upp på, Skårvatjåhkkå. Det ligger nästan mitt i Sarek, och är enligt den gamle pionjärgurun Axel Hamberg, traktens finaste utsiktstopp. Väderprognosen när vandringen startade vid Änonjalme lovade bra väder fyra dagar framåt, så jag satsade på att gå fram till ett bra bestigningsläge inom den tidsramen.

Vid fjällets fot reste jag tältet efter tre dagars vandring, och i strålande väder blev det en nattbestigning för ljusets skull. Solen står lågt under småtimmarna och modellerar landskapet.

Sarektjåhkkå och Ruothesvagge fjällfotografi Claes GrundstenSarektjåhkkå och Ruothesvagge från Skårvatjåhkkå, kl 04.30 i krispigt läge. Häruppe saknade jag ett teleobjektiv att porträttera topparna med. Jag var förstås medveten om den begränsning som den lilla kamerautrustningen medförde. Men tänkte också att det kan man stå ut med, jag har så många bilder från området redan. Att vandra fjäderlätt var viktigare för mig än att få med sig en extra drös fler bilder tagna med olika brännvidder. I praktiken använder man ändå bara någon enstaka från varje lyckat fototillfälle. Att plåta med bara ett objektiv och fast brännvidd är uppfordrande för ens fotografiska seende. Sony RX1R, 1/80 s, bländare 22, ISO 200.

Skårvatjåhkå över Ålkatj mot sydost och Rapadalen i Sarek foto Claes GrundstenUtsikten från Skårvatjåhkå över Ålkatj mot sydost och Rapadalen. Detta centrala parti i Sarek är det ödsligaste i nationalparken. Brännvidden 35 mm ger en verklighetstrogen återgivning av proportionerna mellan förgrund och bakgrund. Så som bilden visar upplever man landskapet i verkligheten. Sony RX1R, 1/200 s, bländare 8, ISO 100.

fjällfotografi, väder och kameraval fotograferat med Sony RX1 och Zeiss Sonnar 35 mmVid en lägerplats i Àlggavágge stod tältet intill Gálmmejåhkkå som lockade till fotografering. Objektivet på min Sony RX1R var nedbländat till 22 och manuellt fokuserat till hyperfokus för maximalt skärpedjup. Ett så pass väl korrigerat objektiv som detta Zeiss Sonnar tål maximal nedbländning utan störande diffraktion och märkbar försämring av den distinkta detaljskärpan. Tre bländarstegs gråfilter och ISO 50 ger 5 sekunders exponering och en mjukare återgivning av det rinnande vattnet. I bakgrunden syns Sarektjåhkkå.

Sarek foto Claes Grundsten blogg fjällfotografiEn dag gick jag upp på toppen Skaijdeetjåhkkå och såg ned i Sarvesvagge. Vädret var unikt, mer än 20 grader varmt och helt vindstilla på över 1800 meter över havet, har aldrig varit med om en gosigare bestigning. Denna situation, mitt på dagen och i solsken, är standardreceptet för ett traditionellt vykort. Bilder av det här slaget vinner inga fototävlingar, men de som älskar Sarek ser på denna bild med andra ögon än tävlingsfotografer. Platskänslan är viktig men 35 mm kändes inte tillräckligt vidvinkligt för att fånga landskapets hela djup och bredd i bilden. Därför fotograferade jag fem bilder vertikalt och sydde senare ihop dem i fotoshop. Sony RX1R, 1/160 s, bländare 11, ISO 100.

claes-grundsten_bloggar-landskapsfotograferingDen märkliga högplatån Luottholáhko i sydvästra Sarek har vattensjuka gräsmarker och kärr som gestaltats med maximal bländare och skärpedjup. Sony RX1R, 1/8 s, bländare 22, ISO 50.

claes-grundsten_blogg-naturfoto_val_av_kameraUtsikten här visar den kargare delen av Luottholáhko, en nästan milsvid slätt bort mot Ryggåsberget. Objektivet 35 mm medger också att man kan få med mycket himmel. Sony RX1R, 1/100 s, bländare 9, ISO 100.

Cales Grundsten spegelbild av topparna Saitaristjåhkkå och Loametjåhhkå landskapsfoto med Sony RX1RSpegelbild av topparna Saitaristjåhkkå tv och Loametjåhhkå th. Det var på gränsen att 35 mm kunde fånga symmetrin. Hade jag backat lite till hade stranden där jag stod, kommit med i bildens underkant, och det hade medfört en annan komposition. En kortare brännvidd hade nog varit till fördel. Sony RX1R, 1/100 s, bländare 13, ISO 100.

 

Fjälltur i Jotunheimen

I september blev det en vandring i Jotunheimen tillsammans med en kompis. Genom att vi var två och delade på gemensamma prylar som tält och kök, kunde jag tillåta mig ta med två kameror, dels Sony-kameran och dels Fujifilm X-T1 med endast objektivet 55-200 mm som är suveränt skarpt och litet; med andra ord en vidvinkelkamera och en telekamera. Zoomobjektiv inom teleområdet använder jag gärna i fjällfotografin, mer sällan zoomar inom vidvinkelområdet. Kombinationen i detta exempel är lyckad för fjällturer, och innebär dessutom en backup ifall någon kamera pajar. Två kameror, ändå är deras samlade vikt mindre än en proffsig DSLR-kamera i fullformat med motsvarande brännvidder.

Vädret var stabilt bra under de första dagarna. Några moln med regn drog in mot slutet, men de skingrades och vi tillbringade en sagolik natt på Norges nästa högsta fjäll Glittertind.

Claes Grundsten sjön Gjende Jotunheimen Norge kamera Fujifilm X-T1 Fujinon 55-200 mmDet blåste hårt när vi gick över berömda Besseggen. I denna bild har den fjordliknande sjön Gjende skärmats av med objektivet Fujinon 55-200 mm inställt på 55 mm. Vindkårarna på vattnet gör sjön mer levande på bild. Kamera: Fujifilm X-T1. 1/180 s, bländare 9, ISO 200.

claes-grundsten_Store Knutholstind_Jotunheimen_NorgeStore Knutholstind stiger fram och presenterar sig med hjälp av telezoomen inställd på 55 mm. Fujifilm X-T1 har 16 megapixel i sensorn, inte överväldigande men det räcker bra för koncentrerade motiv med teleobjektiv. Jag räknar dock med att byta till nya Fujifilm X-T2 för att få ett litet snäpp bättre upplösning i sensorn. Är dock inte helt säker på att den saken har jättestor praktisk betydelse. Dagens pixelrace handlar mycket om overkill. X-T2 kameran ger i alla fall bättre ergonomi.

claes-grundsten_blogg-kamera_Sony_RX1R_fullformat_24_megapixelMed Sony RX1R och 35 mm brännvidd på fullformat (24 megapixel) ser bilden från samma plats ut så här. Min uppfattning är att en sensor med hög upplösning (stor och med många megapixel) bäst kommer till sin rätt med vidvinkelobjektiv och detaljrika motiv. 1/80 s, bländare 16, ISO 125.

Claes Grundsten berget Kyrkja Jotunheimen Norge kamera Fujifilm X-T1Uppe från Glittertind har kameran riktats mot gyttret av toppar i Jotunheimen. Spetsen tv heter Kyrkja. Eftermiddagens disiga blåljus gör siluetter av fjällryggarna och det krävs ett teleobjektiv för att få fram effekten, här 200 mm på Fujifilm X-T1. 1/680 s, bländare 16, ISO 125.

claes-grundsten_blogg-kamera_bild12En fullmåne steg över Glittertind. Jag ville ha med så mycket av fjällsidan som möjligt utan att förminska månen. 35 mm på Sony gjorde månen för liten. Här är den fotograferad med Fujifilm X-T1 och 55-200 mm inställt på 55 mm. 1/7 s, bländare 9, ISO 200.

claes-grundsten_blogg-kamera_bild13Så här blev det med 35 mm, mer förgrund men mindre måne. Ljuset växlade snabbt i skymningen när en dimbank gled över toppen och löstes upp. Sony RX1R, 25 s, bländare 22, ISO 125.

claes-grundsten_blogg-Jotunheimen_NorgeNästan kuslig utsikt mot norr i det avtagande ljuset på Glittertind. Kombinationen Sony RX1R med 35 mm och bländare 22 kommer åter till sin rätt.

claes-grundsten_blogg-kamera_bild15Ljusdagrar över Russvatnet, med 55 mm (Fujinon 55-200 mm) på Fujifilm X-T1. 1/200 s, bländare 11, ISO 200.


Med supervidvinkel bland Tatrabergen, Polen

Den senaste färden jag vill berätta om gick till Tatrabergen i Polen. Det var första veckan i oktober och till resan hade jag skaffat ett nytt objektiv för Fuji-kameran, ett Samyang 12mm f/2.0 NCS CS. Jag hade rätt mycket fördomar att övervinna innan jag slog till. Efter att ha läst tester på nätet blev jag dock allt mer övertygad om dess förtjänster.

Samyang är en sydkoreansk och fristående objektivtillverkare, som har otroligt låga priser på sina objektiv. Man kan lätt bli misstänksam av dessa skäl. Inom kameravärlden har nog Sydkorea drabbats av samma fördomar som japanerna på 1960-talet. Men om vi tänker på bilar, mobiler etc från Sydkorea och funderar ett varv till, varför skulle de inte också kunna göra världens bästa kameraprylar.

Samyang 12mm f/2.0 NCS CS är ett ultravidvinkligt objektiv tillverkat för APC-S sensor. Det täcker in nästan 90 grader, och motsvarar 17 mm för fullformat. Samyang är dock manuellt fokuserat, och bländaren också manuell. Men detta gör absolut ingenting. Om man ställer in bländare 5,6 så är skärpedjupet från 0,9 m till oändlighet, ett slags fixfokus som gör fotografin otroligt snabb, snabbare än med autofokus. Bra för reportage, och när vi ägnar oss åt landskap och långsam fotografering på stativ har autofokus aldrig varit någon större fördel.

Det var tur att jag hade med mig detta Samyang-objektiv. Landskapet krävde det, men vädermässigt utvecklades resan till ett fiasko. Tre dagar med blötsnö föll i bergen medan jag kurade i Zakopane. Man såg ingenting av omgivningen. Fjärde dagen lovade prognosen en bra förmiddag. Dessförinnan blev det kort bussåkning upp till en nationalparksentré och därifrån en mils vandring upp till Polens mest dyrkade natursceneri, sjön Morskie Oko.

Vid ankomsten till en hytta vid sjöstranden låg molnen lågt, men under natten sprack det upp, och gryningen bjöd på en strålande uppvisning. Det fina vädret varade hela förmiddagen, sen invaderas himlen på nytt, blötsnön kom tillbaka, och jag ledsnade och for till Krakow för att titta på andra sevärdheter.

Morskie Okoligger Polen fotograferat med Fujifilm X-T1 och Samyang 12mm f/2.0 NCS CS foto Claes GrundstenMorskie Okoligger i en trång gryta, och vid framkomsten förstod jag att det nya Samyang 12 mm objektivet var mest användbart. Bergen låg fortfarande i dimma, och jag undrade hur det egentligen såg ut här. Kamera: Fujifilm X-T1.

Claes Grundsten blogg om landskapsfotografering i Polen kamera Fujifilm X-T1 supervidvinkel Samyang 12 mmUngefär kl 06 gick jag upp med ljuset, när de andra sov. Synen var oerhört gripande. Toppen Wielke höjer sig 1000 meter över sjön. Utan det vidvinkliga Samyang-objektivet hade inte landskapet kunnat greppas i en bild. Objektivet kändes mycket användbart, och framförallt levererar det formidabel skärpa och mikrokontrast. Kamera: Fujifilm X-T1

claes-grundsten_blogg-kamera_bild18När solen började värma luften bildades små dimoln som sakta löstes upp när solen fortsatte att stiga. Samyang 12 mm/2.0 på Fujifilm X-T1.

Claes Grundsten Tatrabergen Polen kamera Fujifilm X-T1 med Samyang 12mm/2.0 NCS CS ultravidvinkelEtt exempel på hur användbart en ultravidvinkel är i fjällandskapen. Isen hade bildats under ovädret som på en vecka förvandlade Tatrabergen till ett vinterlandskap. 12 mm ger fantastiska skärpedjup. Kamera: Fujifilm X-T1.

claes-grundsten_blogg-kamera_bild20Till denna detalj av Morskie Oko använde jag Sony RX1R, men den kom inte lika flitigt till användning i det trånga landskapet. 35 mm objektivet var inte tillräckligt vidvinkligt.

Berget Wielke bland Tartrabergen Polen foto Claes Grundsten naturfotografWielke fångad med 35 mm (Sony RX1R).

 

Följ Claes Grundstens blogg om natur- och landskapsfotografering. Klicka här.

 

Läs även:

  • Ödesmättad Valborgsbild vann Objektivtest.se’s Facebook-tävling!Ödesmättad Valborgsbild vann Objektivtest.se’s…
  • Fem snabba tips: Så fotograferar du nyårets fyrverkerierFem snabba tips: Så fotograferar du nyårets fyrverkerier
  • Tamron lanserar 70-180 mm f/2.8 telezoom för Sony FE-fattningTamron lanserar 70-180 mm f/2.8 telezoom för Sony…
  • Tamron 28-200 mm f/2.8-5.6 – ny superzoom för Sony FETamron 28-200 mm f/2.8-5.6 – ny superzoom för Sony FE
  • Telekonvertrar – så fungerar de i praktikenTelekonvertrar – så fungerar de i praktiken
  • Test: Nikon F2AS – manuell goding med tyngdTest: Nikon F2AS – manuell goding med tyngd

Reader Interactions

Comments

  1. Jan says

    30 november, 2016 at 09:08

    Hej, otroligt vackra bilder från Morskie Oko, Kul du kunde vara där utan att få med flera tusen turister på bilden. Dock det finns ingen topp som heter Wielkie. Wielkie betyder stor/stora så det borde vara något annat före/efter Wielkie. Skulle gissa på Mięguszowiecki Szczyt Wielki ?

    Svara
  2. Jan says

    30 november, 2016 at 09:20

    fortsättning: Fast dina bilder visar mer än bara den högsta toppen så det handlar egentligen om
    Mięguszowieckie Szczyty, översatt till svenska “Mięguszowieckie Toppar”.

    Du kan jämföra med polska Wikipedia där topparna är namngivna:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Mi%C4%99guszowieckie_Szczyty

    Svara
    • Claes says

      1 december, 2016 at 15:28

      Tack för uppskattningen Jan, och och tack för påpekande om namnfelet. Okunnig i polska som jag är, uppfattade jag inte att hela namnet avsåg denna topp, namnet är utspritt på kartan. Jag läste för övrigt i en guidebok att ortnamnen i Tatrabergen kan variera beroende på källan. Nu vet jag, och länken till Wikipedia gav ännu mer information.

      Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Primary Sidebar

Sök tester och inlägg

FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK

Brutus Östlings nya handbok om naturfoto. Köp ett signerat exemplar!

Konsten att fotografera fåglar och andra djur - version 2.0 av Brutus Östling fotobok och naturfotografering

Mest lästa artiklarna

  • Tio av världens skarpaste objektiv
  • Första intrycken: Nya telezoomen Tamron SP 150-600 mm G2
  • Telekonvertrar – så fungerar de i praktiken
  • Åtta monstruösa teleobjektiv!
  • Objektivtest: Tio fantastiska fynd för fullformat
  • Expertens tips: Så fotograferar du hundar
  • Nikon Micro AF-S 105 mm f/2,8 G ED VR Test
  • Canon EF 500 mm f/4 L IS II USM Test – mångsidigt supertele

Senaste blogginläggen

  • Claes Grundsten: Resa i västra Australien med Olympus E-M1 Mark II - del 2
  • Claes Grundsten: Resa i västra Australien med Olympus E-M1 Mark II - del 1
  • Claes Grundsten: Ett halvår i naturen med Olympus E-M1 Mark II
  • TEST: Test: Nikon F2AS – manuell goding med tyngd
  • Tio av världens skarpaste objektiv
  • TEST: Samyang MF 100 mm f/2,8 ED UMC Macro
  • TEST: Sigma 18-35 mm f/1,8 DC HSM Art – chockerande bra!
  • Tre nya fullformatsobjektiv från Tamron, för Canon, Nikon & Sony
  • Fototips - så tar du bilder med magiskt motljus
  • TEST: Tamron SP 90 mm f/2,8 Di VC USD Macro version II
  • Världens åtta största teleobjektiv!
  • TEST: Tio fantastiska fynd för fullformat!
  • TEST: Leica D-Lux (Typ 109) – lyxkompakt med systemkamerasensor
  • TEST: Sigma 105 mm f/2,8 EX DG OS HSM Macro
  • Telekonvertrar – så fungerar de i praktiken
  • Tamron lanserar 70-180 mm f/2.8 telezoom för Sony FE-fattning
  • Fototips – fokusera på naturens färger
  • NYHET: Nikon AF-S 120-300 mm f/2.8 – ljusstark telezoom för natur & sport
  • NYHET: Nikon Z 70-200/2.8 för Nikons spegelfria kameror!
  • Expertens tips: Så fotograferar du hundar
  • Fototips – låt formen bli motivet
  • NYHET: Olympus M.Zuiko Digital ED 150-400 mm f/4.5 TC1.25x IS PRO
  • NYHET: Samyang AF 85 mm f/1,4 FE – nytt porträttobjektiv för Sony
  • NYHET: Samyang XP 10 mm f/3,5 – extrem vidvinkel för fullformat!

Copyright © 2021 · Objektivtest.se