Elektriskt styrd bländare och högre bildkvalitet är ett par av fördelarna i den senaste versionen av Nikons ljusstarka allroundzoom. Men den största förbättringen är nog tillägget av bildstabilisering.

Stor och tung men blixtrande snabb – det var mina första intryck när jag påbörjade testet av Nikons senaste version av sin professionella allroundzoom, Nikon AF-S 24-70 mm f/2,8 E ED VR. Och de intrycken bestod under hela testperioden.
Det här är nämligen en best till allroundzoom. Objektivet har vuxit med nästan två cm på längden jämfört med föregångaren Nikon AF-S 24-70 mm f/2.8 G ED och vikten har gått upp med 170 gram till dryga kilot (närmare bestämt 1070 gram) vilket gör det här till marknadens tyngsta 24-70 mm zoom. Även filterdiametern har ökat från 77 till 82 mm, knappast en välkommen nyhet.

Byggt för tuffa tag
Den höga vikten beror dock inte på användandet av metall i konstruktionen – kåporna är nämligen tillverkade av stryktålig plast. Byggkvaliteten är mycket god och objektivet känns gediget och pålitligt. Zoomen löper mycket lätt och fint och är snabb att jobba med, dock med en antydan till glapp i rotationsriktningen. Samma sak med fokusringen, vilket är vanligt hos autofokusobjektiv.
Väderskydd ger ytterligare förtroende för den som fotograferar mycket natur, friluftsliv eller sport. Det består av gummipackningar vid bajonetten och andra platser där fukt annars skulle kunna tränga in vid en häftig regnskur. För att frontlinsen ska vara enklare att hålla ren har den också fått ett skyddande fluorskikt som stöter bort vattendroppar, fett och damm. Regndroppar pärlar snyggt på ytan och torkas lätt bort med en mikrofiberduk utan att lämna fläckar efter sig.
Nikon har även inkluderat ett rejält, väldesignat motljusskydd som gör sitt jobb rätt bra så länge solen inte står lågt på himlen. Motljusskyddet är lätt att montera på och av och sitter stadigt tack vare ett snäpplås som manövreras med en lättåtkomlig knapp.
Ögonblicklig autofokus
Nikon AF-S 24-70 mm f/2.8 E ED VR har också fått elektromagnetisk bländarstyrning, indikerat av bokstaven ”E” i beteckningen. Det innebär dels att bländaren kan placeras där den passar bäst i den optiska konstruktionen. Men också att öppningen kan justeras snabbare och med högre precision än vad som är möjligt med den mekaniska bländarkopplingen som används hos Nikon G-objektiv och ännu äldre modeller. Den snabbare bländarstyrningen ger en fördel framförallt vid fotografering med kameror som har riktigt hög seriehastighet, som Nikons flaggskepp för press och sport.
Autofokusen drivs av en ultraljudsmotor (SWM, Silent Wave Motor) som inte bara är tyst utan dessutom ställer skärpan blixtsnabbt vid alla brännvidder. Jag upplevde den som praktiskt taget ögonblicklig på testkamerorna (Nikon D5 och D810) vid stillastående motiv och den hängde med mycket bra även på springande människor och cyklister. Med live view och video fungerar autofokusen däremot långtifrån lika väl som när man fotograferar med sökaren. Men det beror mer på testkamerornas bristfälliga kontrastdetekterande fokus än på objektivet.
Bildstabilisering ger frihet
Den förmodligen viktigaste nyheten jämfört med föregångaren är att Nikon AF-S 24-70mm f/2.8 E ED VR har utrustats med bildstabilisering (VR, Vibration Reduction). Det innebär en rejäl fördel vid många olika typer av fotograferingar och uppdrag där det är opraktiskt att använda stativ.
Stabiliseringen har två lägen; ”Normal” och ”Active”. Med ”Normal” känner objektivet av om fotografen panorerar på ett rörligt motiv och kompenserar då enbart för skakningar i vertikalled. Läget ”Active” är tänkt att användas i situationer där man fotograferar från ett ostadigt underlag.
Enligt Nikon ska stabiliseringen klara att kompensera för kameraskakningar vid uppemot fyra steg längre slutartid än man normalt kan handhålla. I mitt test fick jag varierande resultat vid så långa tider. I somliga bildsekvenser blev omkring 80 procent av bilderna skarpa, i andra bara hälften. Att använda tre steg längre tid fungerade däremot tillförlitligt vid de flesta situationer jag provade. Men hur stadigt man faktiskt själv klarar att hålla kameran är naturligtvis avgörande – oavsett om man använder stabilisering eller inte.


Avancerad optik
På insidan av Nikons nya 24-70 mm zoom hittar vi förklaringen till den höga tyngden. Här döljer sig nämligen en avancerad optisk konstruktion med 20 linselement indelade i 16 grupper. För att objektivet ska kunna ge maximal skärpa över hela bildytan även vid stora bländaröppningar används både en så kallad HRI-lins (High Refractive Index) och hela fyra asfäriska linser.
Tre linselement är också tillverkade av ED-glas som motverkar kromatisk aberration (färgbrytningsfel). Det hela kompletteras med Nikons antireflexbehandling Nano Crystal Coat för att förhindra ströljus och slöjbildning som kan påverka kontrasten i bilden.
Bildkvalitet för höga krav
Och den påkostade konstruktionen märks definitivt på bildresultatet. Nikon AF-S 24-70 mm f/2.8 E ED VR presterar fantastiskt bra och är aningen skarpare än sin föregångare (se test här). Framförallt har kantskärpan vid full bländare ökat, vilket är speciellt tydligt vid 24 respektive 70 mm.
Det är även en gnutta skarpare än Canon EF 24-70 mm f/2,8 L II USM (se test här) men skillnaden är marginell och förmodligen kan ett riktigt bra exemplar av Canons objektiv till och med prestera lite bättre än ett eventuellt ”måndagsexemplar” av Nikons.

- Samma bild som ovan, tagen vid bländare 2.8. Klicka här.
- Samma bild som ovan, tagen vid bländare 4. Klicka här.
- Samma bild som ovan, tagen vid bländare 5.6. Klicka här.


I brännviddsområdet 24-28 mm ger Nikon 24-70mm f/2.8 E ED VR ett visst mått av kromatisk aberration (färgbrytningsfel) längst ut i bildkanterna. Det syns i form av gröna och lila missfärgningar omkring motivdelar med hög kontrast, som exempelvis nakna trädgrenar mot en ljus himmel. Ett ganska vanligt optiskt fel hos såväl ljusstarka normalzoomar som ljusstarka vidvinklar med fast brännvidd.
Men problemet är ganska litet och går enkelt att korrigera/minska i ett raw-konverteringsprogram som Adobe Camera Raw, Lightroom eller Nikons eget Capture NX-D. Se jämförelsen nedan som visar ett utsnitt från ovanstående bild. För den korrigerade bilden användes Nikon Capture NX-D.
Nikon får dock minus för distorsionen som har ökat jämfört med den förra versionen av objektivet. Den märks genom att raka linjer i motivet som befinner sig nära bildkanterna böjer sig. Antingen som en tunna (i 24 mm-läget) eller eller som en kudde (vid övriga brännvidder).
Vinjetteringen är också påtaglig vid de stora bländaröppningarna (se bildkollaget nedan). Förvisso normalt för en fullformatszoom med denna ljusstyrka.
För mer ingående beskrivning av objektivets skärpa, vinjettering och distorsion vid olika brännvidder och bländare, se avdelningen Testresultat längre ned där vi även presenterar våra MTF-diagram. De är som vanligt uppmätta med hjälp av en optisk bänk i Hasselblads labb i Göteborg (ingen kamera inblandad) och kan jämföras med alla andra MTF-mätningar som du hittar i våra objektivtester.

Sammanfattning
Nikon 24-70 mm f/2.8 E ED VR må vara stort och tungt men det förlåter man enkelt när man betraktar resultatet. Det här är en oerhört bra allroundzoom som levererar en bildkvalitet inte bara i toppklass utan rentav referensklass.
Autofokusen är så snabb att man knappt märker att den överhuvudtaget rör sig. Känslan är närmast digital, det uppstår ingen mellantid där skärpan gradvis ökar. I ena stunden är motivet suddigt, i nästa ögonblick är det skarpt. Bildstabiliseringen är kronan på verket och den gör sitt jobb med bravur, även om Nikon överdriver dess effektivitet en smula.
Sammantaget är det här ett objektiv som knappast kan göra någon användare besviken. I alla fall inte när man väl vant sig vid tyngden och den svidande prislappen – i skrivande stund 23 000 kronor.
**Referensklass**
Se också vårt test av Nikon AF-S 24-70 mm f/2.8 G ED VR.
Tekniska data
Nikon AF-S 24-70 mm f/2.8 E ED VR
Bildformat: 24×36 mm (fullformat)
Horisontell bildvinkel: 74° – 29° (fullformat)/52° – 19° (APS-C)
Filterdiameter: 82 mm
Närgräns: 38–41 cm, beroende på brännvidd.
Minsta bländare: 22
Mått: 15,5 cm (längd) x 8,8 cm (diameter)
Vikt: 1070 g
Övrigt: Ultraljudsmotor (SWM). Bildstabilisering med två lägen; nVädertätning. Bländaren med nio rundade lameller. Vadderad tygväska ingår.
Cirkapris: 23 000 kronor
Besök Nikons produktsida för Nikon AF-S 24-70 mm f/2,8 E ED VR. Klicka här.
Testresultat
Nikon AF-S 24-70 mm f/2.8 E ED VR
Uppmätt brännvidd:
24–67 mm
Skärpa
Med fullformat:
Redan vid bländare 2,8 ger Nikon 24-70mm f/2.8 E ED VR hög skärpa över större delen vid samtliga brännvidder. I vidvinkelområdet (24-35 mm) blir resultatet en aning mjukare i hörnen än i mitten av bilden men teleläget (70 mm) uppvisar imponerande jämnt resultat över hela bildfältet. Ett stegs nedbländning, till f/4, ger en liten men synlig ökning i både kontrast och upplösning (detaljåtergivning) och vid bländare 8 ger objektivet mycket hög skärpa från mitten och ända ut i hörnen. Ett fantastiskt bra resultat!

Med APS-C:
Vid bländare 2,8 ger objektivet mycket god briljans och bra upplösning i hela bilden vid samtliga brännvidder. Skärpeintrycket ökar ytterligare en aning vid ett stegs nedbländning och mellan bländare 5,6 och 11 presterar Nikons ljusstarka normalzoom som bäst. Här är kontrasten och upplösningsförmågan hög ända ut i hörnen vilket innebär krispiga bilder med mycket god detaljåtergivning.

Vinjettering
Med fullformat:
Vid full bländaröppning ger Nikon AF-S 24-70/2,8 E ED VR kraftig till påtaglig vinjettering (mörka hörn) vid samtliga brännvidder och särskilt i vidvinkelområdet (24-35 mm). Även vid bländare 4 är vinjetteringen tydlig men vid bländare 5,6 har den minskat så mycket att den inte längre upplevs som störande. Vid bländare 8 är vinjetteringen praktiskt taget borta, även om den fortfarande går att skymta vid 24 mm om bakgrunden är jämnt färgad, som exempelvis en blå himmel.
Märk väl att moderna Nikon DSLR-kameror har inbyggd mjukvarukorrigering för vinjettering som kan minska dess synlighet i bilderna (krävs dock att funktionen är aktiverad).

Med APS-C:
Låg men synlig vinjettering vid full bländare, särskilt vid 70 mm. Efter ett stegs nedbländning, till f/4, är den knappt synlig längre ens vid kritiska motiv (som en blå himmel) och vid bländare 8 är vinjetteringen definitivt borta.

Distorsion
Med fullformat:
24 mm: Kraftig, tunnformig.
35 mm: Påtaglig, kuddformig
50 mm: Kraftig, kuddformig.
70 mm: Kraftig, kuddformig
Med APS-C:
24 mm: Påtaglig, tunnformig
35 mm: Liten, kuddformig
50 mm: Måttlig, kuddformig
70 mm: Måttlig, kuddformig
Aktuellt i vår webbutik
Lämna ett svar